(47) SAM69, over die speciale boerderij in Toscane

1 februari 2015 - Castiglion Fibocchi, Italië

Zondag 1 februari  2015

Carbon Farm en Chianti

Weinig landen kunnen tippen aan Italië’s kunst, architectuur, landschappen, wijnen en keuken. Hoofdstad Rome heeft ons geboeid, Napels moeten wij eerst nog zien … We willen ook naar Italië’s mooiste streek Toscane. Met zijn schitterende middeleeuwse stadjes moet het één openluchtmuseum vol kunstschatten zijn. Cipressen, olijfbomen, wijnranken en zonnebloemen bedekken de omringende heuvels. Kwaliteitswijnen als Chianti maken het gebied - samen met Piëmont - tot de beste Italiaanse wijnstreek. Voltaire zei al: “De beste wijn komt uit Montepulciano bij Siena”.

Florence – hoofdstad van Toscane met bijna vierhonderdduizend inwoners - is beroemd om zijn geschiedenis. Deze geboorteplaats van de Renaissance – onder de gewiekste leiding van de Medici’s - werd het ‘Athene van de Middeleeuwen’ genoemd. Al googelend kom ik via http://www.lavialla.it ten oosten van Firenze (Florence) het op driehonderd meter boven de zeespiegel gelegen Castiglion Fibocchi tegen. Dit dorpje van tweeduizend inwoners in de provincie Arezzo herbergt een uniek agrarisch bedrijf. Het stadje Arezzo is een van de rijkste van Toscane door gouden sieraden voor juweliers in heel Europa te fabriceren. ‘Fattoria La Vialla’ in Castiglion Fibocchi houdt zich met andere natuurproducten bezig. Als biologisch dynamisch landbouwbedrijf is het in handen van de tweede generatie van familie Lo Franco.

De speciale boerderij produceert op duurzame wijze. Hij is enkele jaren geleden uitgeroepen tot ‘Carbon Farmer’ van het jaar, omdat de onderneming meer koolstofdioxide (CO2) opneemt dan dat hij uitstoot. Het tere groene gras in de schaduw van een moderne serie zonnepanelen biedt een mooi graasland voor de schapen van La Vialla. Alle productie levert biologische Toscaanse specialiteiten, die niet in de gangbare winkelschappen zijn te vinden. Deze ‘gouden sieraden’ worden voortdurend gecontroleerd en gegarandeerd, en niet te vergeten gelauwerd met gouden medailles. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Chianti D.O.C.G., Vin Santo en Spumanti. Chianti is rode wijn, waarvan in 2004 meer dan een miljoen hectoliter werd geproduceerd. D.O.C.G. is het acroniem voor Denominazione di Origine Controlatta e Garantita. Vin Santo is een ‘heilige’ (mis)wijn van ingedroogde druiven. Spumanti is Italiaans voor mousserende wijn, die door een lange tweede vergisting ontstaat. Het proces resulteert in sterke bubbels, bepaald geen vergissing.

“Wij doen alles zelf”, verkondigt Adolfina, kokkin op La Vialla. “Zo kunnen we de beste kwaliteit garanderen. Onze producten brengen we zonder tussenpersonen rechtstreeks bij de mensen thuis”. Zij doelt op pasta van biologische harde tarwe, op artisjokken uit de grote moestuin, op sauzen van natuurlijk gerijpte groenten, op schapenkaas Pecorino en op vele soorten cadeaupakketten, te vullen met een scala aan heerlijkheden. Vanuit een luie stoel is het ook mogelijk om op het internet een bestelling naar keuze te plaatsen. Uitermate verleidelijk.

‘Fattoria La Vialla’ verbouwt al meer dan 35 jaar op standvastige wijze volgens zijn eigen methodes. Op het landgoed staan verschillende landhuizen, ingericht als boerderijmuseum, wijnkelder, olijfoliemolen, oven, sauzenmakerij te midden van een prachtige wijngaard. Eén onderkomen ontbreekt: een landhuis ingericht als gastenverblijf. In afwachting hiervan zeggen wij “A presto” tegen de familie Lo Franco en haar medewerkers. Tot spoedig, Toscane.