FUN TIME in Western Australia (2)

8 december 2017 - Margaret River, Australië

… Minder dan 24 uur later ploeter ik mij suf om een lange klim door mul zand te doorstaan. “Zwaarste kluif van de dag”. Voor mij dé onthullende ontdekking van de week. Positieve prikkel is de snelle, bochtige afdaling door zand en over rotsbodem, naast het lager gelegen strand. Fantastische voedingsbodem om continu druk op de pedalen te houden. Het ware Mountain Biken vangt aan met wervelend draaiende gedeelten door ruige bosschages langs de kust.

Constant op en af, draaien en keren. Razendsnelle afdalingen, lange en trage beklimmingen. Het zou niet zo fnuikend zijn, wanneer zacht zand zijn krachtige greep op je wielen thuisliet. Iedere keer opnieuw houd ik mezelf voor dat het de laatste klim is. Toch duikt telkens de volgende op, met dezelfde moeilijkheidsgraad. De wetenschap dat ten slotte een afdaling naar de finish leidt, houdt me op de been. Beter gezegd, in het zadel. Nou ja, … in? Geen heel steile daling, ook niet echt snel, maar het gevoel dat ik me niet dood hoef te trappen, is een verademing. Ik raas door Yallingup Caravan Park naar Caves House om over de finishlijn te stuiven.

Zand is tot nu toe elke dag de uitdagende boosdoener. Maar geen moment zo erg als in de vierde etappe. Deze rit maakt een omloop van nabijgelegen Ngligi Cave naar Cape Naturaliste Lighthouse. De laatste paar kilometers afdaling zijn uiterst plezierig, maar de voorafgaande rest … Dat begint meteen met een stevige klim en het wordt geen moment gemakkelijker. Zware, rulle zandstroken geven het gevoel van eindeloos worstelen, mede omdat de wind niet meewerkt, integendeel. Geen pretje dus.

Toch is het stuk rond de vuurtoren van Cape Naturaliste over asfaltwegen genieten. Veel toeschouwers langs het parcours stimuleren met hun aanmoedigingen.

Alle inspanning in aanmerking genomen is de beloning als je over de streep komt een groots gevoel. Levend en wel kom ik bij en leg mijn lijf letterlijk neer in een weelderige omgeving. Caves House, perfecte plek voor stoere verhalen. Groepjes praatjesmakers vormen na afloop een integraal deel op alle dagen van het evenement. Iedere ‘opschepper’ kijkt ernaar uit om zijn prestatie nog meer glans te geven.

Na een douche vloeien bier én wijn rijkelijk. Zelfs de zon straalt en beloont organisatie en deelnemersveld voor hun onvergetelijke avontuur. ‘Cape to Cape’ is vier dagen grandioos genieten. Diverse attracties omgeven het puik georganiseerde festijn. Kleine dingen maken het grote verschil. Zoals gratis tien-minuten-massage na afloop, gratis fietsen wassen en bovenal de gezamenlijke maaltijd in de avonduren - iedereen eet mee. On top of this: the region is an absolute winner.

De professionele aanpak is de basis voor succes, de deelnemers maken het compleet. De opgewonden en enthousiaste stemming van de organisatoren zelf geeft veel voldoening, waardoor op de laatste avond één groot feest ontstaat. Zingend en dansend staat menigeen op de tafels, als oude vrienden schreeuwend onder elkaar. Voor het karakter van Cape to Cape geldt meer dan alleen het aantal deelnemers.

Jezelf laten zien en je één voelen met velen, dát voert de boventoon!’

1. Marijke:
    8 december 2017
    Er wacht je loodzwaar (zand)weer, als ik die beide MTB blogs van je goed interpreteer. Een 10 minuten massage en eeuwige roem is misschien een te geringe beloning voor al dat afzien. Je hebt gelukkig nog behoorlijk wat trainingstijd voor de boeg. Sterkte alvast!