Naar Hotel des Étrangers in hip Milaan

21 augustus 2017 - Milaan, Italië

In het illustere rijtje Maastricht, Madrid, Malaga, Mokum mag modestad Milaan voor ons niet ontbreken. Milaan, veel méér dan mode alleen. Naast modieuze winkels barst het van imposante architectuur. Een aperitief op een terras is er niet te versmaden. Daarom besluiten we het late najaar van 2017 met een bezoek aan deze veelzijdige stad. Vanuit het moderne ‘Hotel des Étrangers’, aan de rand van de hippe Zona Tortura, gaan we hoogtepunten als de indrukwekkende Duomo, Galleria Vittorio Emanuele en de gezellige wijk Brera ontdekken. Bovendien een glaasje drinken in een bar bij de Naviglio Grande.

De kathedraal van Milaan - ‘Duomo Santa Maria Nascente’ - is een van de grootste rooms-katholieke kathedralen ter wereld, de grootste van Italië. Het is een meesterwerk van gotische kunst. De kerk staat aan het Domplein - Piazza del Duomo - in het hart van Milaan. De Dom is een belangrijke toeristische attractie vanwege het interieur met vele middeleeuwse schatten en het exterieur met tientallen torentjes en duizenden beelden.

Milaan, hoofdstad van Lombardije, is de tweede stad van Italië, de belangrijkste van Noord-Italië. De naam komt van het Latijnse Mediolanum, dat ‘in het midden van de vlakte’ betekent. Een verwijzing naar het gegeven dat de stad midden in de Povlakte ligt. De stad zelf heeft ongeveer 1,3 miljoen inwoners, met omliggende stedelijke gebieden erbij telt men er vier miljoen.

Hotel des Étrangers ligt tussen de handelsbeurs van Milaan en de wijk Navigli. Om er te komen moeten we vanaf luchthaven Milaan Malpensa vijftig kilometer overbruggen. Voor heerlijk Italiaans eten en drinken moet je iets reislustigs over hebben. Overal in de stad zullen we bars ontdekken waar je alleen betaalt voor je drankje en vervolgens allerlei Italiaanse hapjes mag nuttigen.

De wijk die we daadwerkelijk moeten ontdekken, is het sfeervolle en karakteristieke ‘Brera’. Deze hippe kunstenaarswijk heeft een geheel eigen karakter. In Brera bevindt zich de kunstacademie Accademia delle Belle Arti. De artistieke wijk wordt ook wel het ‘Milanese Montmartre’ genoemd. In ‘Pinacoteca di Brera’, museum met een van de belangrijkste kunstcollecties uit de renaissance en barok in Italië, kunnen we een schitterende collectie schilderijen en andere kunstwerken aantreffen.

Brera bruist, zowel van artistieke inspiratie als van fijne adresjes. We komen niet alleen leuke terrasjes en galeries tegen, maar ook het prachtige Palazzo di Brera en de botanische tuin ‘Orto Bortanico di Brera’. De tuin ligt enigszins verborgen, aan de voet van het ‘Osservatorio Astronomico’, de sterrenwacht. In de tuin groeien al meer dan tweehonderd jaar kruiden, planten, struiken en bomen. In totaal meer dan driehonderd soorten, waaronder blauwe regen en magnolia, een enorme walnotenboom van de Kaukasus en een bijzondere parasolboom uit China. ‘Parco Sempione’ is een oase van groen in het hart van de stad, waar we langs de ‘Arco della Pace’ kunnen wandelen en vanaf daar naar het andere uiteinde, waar we van verre het ‘Castello Sforzesco’ zien.

In een lang weekeinde kan Erna haar Latijnse kennis van plantennamen toetsen, waar ik van plan ben mijn Italiaans een boost - ‘spinta’ - te geven. Dolce far niente.

1. Marijke:
    21 augustus 2017
    Vertoefde ik gister nog al blogfan-nende in Andalusië, nu een sprong naar Italië. Van het scherpe Spaans naar het melodieuze Italiaans. Milaan, een mooie bestemming voor een lang weekend---
  2. Nettie:
    25 augustus 2017
    Dat word dan een heerlijk weekend met terrasjes pakken en plantennamen toetsen , hoe leuk wil je het hebben?:-)!!