Noord-Ierland betovert daadwerkelijk (deel 3)

21 juni 2018 - Ballycastle, Verenigd Koninkrijk

We laten Belfast achter ons, komen er tenslotte ook weer terug. Langs Carrickfergus en Whitehead passeren we Belfast Lough, vanwaar ferry’s naar Schotland, Engeland en eiland Man koersen. Welk water is dit, noordelijk deel van het Kanaal of Ierse zee? Het maakt niet uit, van Belfast Lough tot Lough Foyle, de ‘mond’ van Derry die naar de Atlantic hapt, is een verbazingwekkende kustlijn van tweehonderd kilometer lengte. Hier huist The Giant’s Causeway met zijn bijzondere bezienswaardigheden.

Als eerste komen we Carrickfergus Castle tegen, historisch kasteel aan Marine Highway op de noordelijke kuststrook van Belfast Lough. Wisselend in handen van Schotten, Ieren, Engelsen en Fransen speelde het tot 1928 een belangrijke militaire rol. Het is een van de best bewaarde middeleeuwse bouwwerken in Ierland.

Voorbij Whitehead stuiten we op The Gobbins. “Whatever you do, don’t miss the mile of wonder which is the path around the base of the Gobbins”, stelt Noord-Ierse acteur en schrijver Richard Hayward. De Gobbins vormen een opwindende ‘outdoor experience’, een dramatische kustwandeling, niet voor iedereen weggelegd. Wij gaan niet verder dan het bezoekerscentrum, want je moet tijdig boeken voor een tour onder leiding van een gids, die je op zijn beurt naar een busje brengt voor de transfer naar het begin van het pad. Te veel tijd vretend, helaas. De wind die over de Ierse zee het zout in neuzen waait, gaat aan ons reukorgaan voorbij. Smokkelaarsverhalen en langs zwemmende dolfijnen eveneens, alleen zeemeeuwen duiken in ons vizier. Voordeel bij het niet instappen in deze stevige wandeling is dat ‘medical’ en ‘environmental hazards’ geen vat op ons kunnen krijgen. Stel je voor: onderweg op het pad iets eten mag niet, de ziekte van Weil kan de kop opduiken!? Handen wassen bij terugkomst wordt streng aanbevolen. Nog iets: door donkere en nauwe tunneltjes kruipen kan claustrofobische paniekaanvallen teweegbrengen. ‘Practical hazard’: ben je kleiner dan 1,20 meter, dan is deelnemen aan de wandeltocht niet toegestaan. Kinderen mogen niet worden gedragen …

We verlaten schiereiland ‘Islandmagee’ en vervolgen onze route naar Ballygally, Cushendall en Cushendun. In Glenarm staat opnieuw een kasteel, uit de 18e eeuw. De ommuurde tuin is een van de oudste in Ierland, jaarlijks vindt hier het Tulip Festival plaats. Zullen we de B92 landinwaarts kiezen om naar Slemish Mountain te gaan? Hier bevindt zich het legendarische eerst bekende Ierse onderkomen van Saint Patrick, de heilige patroon van het land. Hij zou hier op Slemish als ‘slave boy’ in de 5e eeuw een veestapel hebben gehoed.

We blijven echter langs de kust, met aan noordelijke top Rathlin Island voor de boeg. Net zo landinwaarts als Slemish ligt Dark Hedges, een prachtige avenue van beuken, aangeplant in de 18e eeuw door de Stuarts om hun georgiaanse mansion Gracehill House van een imposante entree te voorzien. Bij ons in de omgeving kennen we de nodige lanen met beuken, het wordt dus ‘doorbeuken’ naar Ballycastle, dat recht tegenover het bij vogelaars populaire Rathlin Island ligt. Zonder verrekijker op zak puffen we al bij de gedachte aan grote kolonies puffins.

(wordt vervolgd)

1. 21 juni 2018
    Mooi verhaal
  2. Marijke:
    21 juni 2018
    Die Gobbins, ik krijg het al claustrofobisch benauwd door er alleen al over te lezen. Zoute zeewind, zeemeeuwen, kastelen, een beukenlaan, yes, die spreken diepe teugen ademhalend aan. Jullie duidelijk ook, ondanks het verrekijkerloze.
  3. Cor Kluijtmans:
    6 juli 2018
    De beelden die je oproept in deze beschrijvingen lokken om het land te bezoeken.