Noord-Ierland betovert daadwerkelijk (deel 6)

24 juni 2018 - Derry, Verenigd Koninkrijk

'Derry - Londonderry has the most complete circuit of historic walls of any town in Ireland: they stand up to 8 metres high and measure almost one mile around'.

De muren zijn tussen 1613 en 1618 gebouwd om de stad te beschermen tegen de Engelse en Schotse kolonisten in de nieuwe stad, die hier gevestigd is als onderdeel van de Plantation van Ulster. In een groep met dertig belangstellenden starten we onze wandeling bij de ingang van Richmond Shopping Centre. Onder leiding van echte Ierse gids John, forse grijze baard, pet met speldjes van all-over-the-world op z’n hoofd en blote voeten in sandalen onder korte broek stappen we door de Ferryquay Poort om naar boven te klimmen. Het weer is niet echt aangenaam, de temperatuur is laag en er valt af en toe een beetje regen. Maar John praat uren in een uur vol, dan weer vooruit- en af en toe achteruitlopend om z’n schaapskudde volgers bijeen te houden.

Onze vooroplopende ‘encyclopedie’ verstrekt zonder tussenpozen alles over de geschiedenis rond de aanzienlijke stenen verdedigingswallen. Ik probeer zijn lastig te verstane info in korte krabbels bij te houden, bepaald geen sinecure. De muren zijn ontworpen door Captain Sir Edward Doddington, versta ik, gebouwd door tegelzetter en metselaar Peter Benson of London, georganiseerd door Captain Thomas Raven en de supervisie was in handen van Sir John Vaughan. John helpt me, als ik het hem vraag, bij het op juiste wijze noteren van de namen.

Dat de verdedigingswallen belangrijk werden gevonden, blijkt uit het bedrag dat er tegen 1629 aan was uitgegeven, namelijk bijna elfduizend pond, in die tijd een enorm bedrag. Vierhonderd jaar nadat ze gebouwd zijn, staan de muren er nog steeds in volle glorie.

De nieuwe stad Londonderry is ten tijde van de bouw van de stadsmuren gebouwd. Vier hoofdstraten komen uit op een centraal plein, dat later de ‘Diamond’ is genoemd. Ze leiden direct naar de vier poorten in de muren. Onder de belangrijke gebouwen uit de eerste jaren van de 17e eeuw zijn een Custom House, St. Columb’s Cathedral, een school en een gevangenis met galg. Ook kwamen een smederij, winkels, kalkovens, een magazijn, herbergen en tavernes tot stand. Langs de rivier Foyle stonden scheepsbouwfaciliteiten en uitgebreide voorraden met kool en hout.

In Londonderry is de buitenkant van de verdedigingswal van blokken lokaal steen geconstrueerd, met daarachter een aarden wal. De structuur varieert in hoogte van ongeveer zes tot acht meter en in breedte van 4,5 tot negen meter. Enkele delen van de muren hebben een steil, achteroverhellend stuk aan de onderkant, sommige delen staan bijna verticaal rechtop. Langs de bovenkant van de muur bevinden zich openingen, die als schietgaten voor de artillerie dienden. Op sommige plekken zagen we smallere openingen - musketgaten - voor het gebruik van musketten. Vroeger waren er acht bastions rond de gehele muur, daar zijn er nu nog vijf van over. In de buurt van St. Columb’s Cathedral ontdekten we twee wachtposten op de muur. Daarvan waren er vroeger veel meer nodig.

(wordt vervolgd)

1. Cor Kluijtmans:
    4 augustus 2018
    Misschien een beetje raar maar tijdens het lezen moest ik plotseling aan de muur denken die Trump bij de grens met Mexico wil bouwen. Al lezende heb ik me wel voor het eerst gerealiseerd hoe immens deze historic walls zijn.