Quatro Ventos in Cultuurkoepel Heiloo

5 maart 2018 - Heiloo, Nederland

Fado-ensemble ‘Quatro Ventos' heeft een indrukwekkende reputatie. Op zondag 4 maart 2017 blijkt dat overduidelijk, wanneer een grote - grijze - golf van enthousiaste bezoekers op het concert in de Cultuurkoepel van Heiloo afkomt. Ik schat de schare op zeker 250 belangstellenden. Daaronder Erna en mijn persoontje, ook liefhebbers op leeftijd van Portugese en vooral van fado muziek. Wij herkennen ons tevens in de meerderheid, die in de middag al aan de wijn is. Witte en rode wijn, bovendien veel port-genieters. In Heiloo, waar het leven goed is en een schitterende koepel cultureel erfgoed uitstraalt.

Van 15.00 tot 17.00 uur weet het genoemde kwartet de gevoelige snaar bij zijn publiek te raken. De prachtige donkerbruine stem van zanger/gitarist/mondharmonica-speler Emanuel Pessanha - roots op de Azoren - wordt ademloos beluisterd. In goed Nederlands met een tintje buitenlands accent praat de muzikale voorman de diverse liederen op speelse en grappige wijze aan elkaar. Ruim twintig jaar vertolkt hij zijn glansrol met veel succes. Met het ensemble, dat hij aan het eind van de voorstelling aan het publiek voorstelt, oogst hij een welverdiend applaus, wervelend als vier winden.

Zanger/voorman Pessanha wordt begeleid door Portugees gitarist Rafael Fraga (gitaar en Portugees gitaar), Luciën Mattheuwsen (contrabassist) en Siciliaan Aki Spadaro (pianist). De Portugese gitarist is de enige van de muzikanten, die zich niet aan wijn of port waagt. De drie anderen genieten er, net als hun toehoorders, met veel voldoening van. Port en fado’s, fantastisch puike combinatie.

Wij bezitten twee cd’s van Quatro Ventos: ‘Vozes do Silêncio’ en ‘Uma noite de fado’ (live). Met het concert in Heiloo vult de groep voor ons bekend repertoire aan met liederen vanaf het eerste album ‘Flor do mar’ tot en met de laatste cd ‘As 4 fases da lua’.

Liederen als Alfama, Bairro Alto, Lisboa não sejas francesa, Lisboa à noite en Sodade van de cd met ‘nachtelijke fado’s’ brengen ons steeds opnieuw in Portugese sferen. Over de cd met ‘stemmen van de stilte’ houd ik mijn mond maar. In opdracht van Emanuel Pessanha ben ik zijn in de welluidende Heiloo-er klankkoepel gevoelig gezongen ‘O meu jardim’ nog steeds aan het neuriën. Als blijvende nasleep van het muzikale festijn in Heiloo, onder het toezicht van de schitterende, kleurrijke ramen van glas in lood.

Na Maria de Fatima in Castricum in november 2017 hebben wij met Quatro Ventos in Heiloo opnieuw van geweldige Portugese muziek genoten.

1. Marijke:
    5 maart 2018
    Een lovende recensie die het fado-ensemble Quatro Ventos ook zelf zou moeten lezen! Misschien doen ze dat ook? Idd prachtig glas-in-lood zie ik op de foto, daar in de Heiloose Cultuurkoepel, en Erna zo fotogeniek in het rood...
  2. 5 maart 2018
    Ik vind het een schitterende plaats voor muziek. Ik was er vorige week bij Oude Muziek.