Rondtoeren in betoverend Noord-Ierland (4)

25 maart 2018 - Derry, Verenigd Koninkrijk

De stadsmuren van Derry vormen het grootste monument in Noord-Ierland, gebouwd in de 17-e eeuw om de kolonisten uit Engeland en Schotland te verdedigen. De stad is een van de weinige in Europa waarvan de vestingwerken nooit zijn doorbroken. Zij hield stand tegen diverse belegeringen, zoals 105 dagen lang in 1689. Het levert Derry als bijnaam ‘The Maiden City’ op. Omdat de muren nog één ononderbroken geheel zijn, kunnen we een fikse wandeling rond de complete binnenstad maken. Hopelijk genieten we dan van uniek zicht op het renaissance stratenplan.

Onlangs liepen we in Marrakech door diverse toegangspoorten de medina (binnenstad) binnen. Derry confronteert ons met vier oorspronkelijke toegangen, waar later nog drie poorten aan zijn toegevoegd. Genoeg om onder andere de gotische kathedraal Saint Columb, Apprentice Boys Memorial Hall en gerechtsgebouw te bekijken. Derry (of Londonderry) is met 85.000 inwoners na Belfast de grootste stad van Noord-Ierland. Zij ligt aan rivier de Foyle, die niet veel verder overgaat in Lough Foyle. In het Iers heet de stad Doire, wat eikenbos betekent.

Samen met Belfast speelt Derry een belangrijke rol in de onlusten (‘Troubles’) in het laatste deel van de 20-e eeuw tussen katholieken en unionisten. De dramatische climax in Derry is Bloody Sunday. Sindsdien is het hier een kleine dertig jaar rustiger dan in andere brandhaarden. Wij nemen een kijkje bij de Vredesbrug (Peace Bridge), het opmerkelijke monument dat sinds 2011 zowel symbolisch als praktisch de unionistische wijk Waterside op de rechteroever met het katholieke stadscentrum op de linkeroever verbindt.

Britten en Noord-Ierse unionisten noemen Derry meestal Londonderry, waar Ierse nationalisten het eerder op Derry houden. De naam blijft een controversieel strijdpunt, katholieke politici horen we geen ‘Londonderry’ zeggen. De meeste stadsbewoners zijn katholiek en houden het op ‘Derry’, ook al luidt de officiële naam ‘Londonderry’. ‘Derry’ is voor de gemeente eromheen de officiële aanduiding. Het compromisvoorstel ‘Derry/Londonderry’, uitgesproken als ‘Derry stroke Londonderry’ is met ironie ontvangen. Daardoor is als betiteling ‘Stroke City’ in zwang geraakt.

De ironische naam kan voetballiefhebbers in het Verenigd Koninkrijk in verwarring brengen, al speelt ‘Stoke City’ een eind bij Derry vandaan. De club uit Stoke-on-Trent (midden-Engeland), in 1863 opgericht, is op een na oudste voetbalclub ter wereld. Hier debuteert legendarische Sir Stanley Matthews (1915-2000) in 1932 als professional met vermaarde dribbels op de rechter flank. Zijn laatste wedstrijd op het hoogste niveau speelt ‘The Wizard of the Dribble’ in 1965, kort na zijn vijftigste verjaardag. Zijn record van oudste profvoetballer aller tijden houdt ruim een halve eeuw stand, tot het in 2017 na 52 jaar wordt verbroken. Als eerste Britse voetballer wordt Matthews in de adelstand verheven. De échte gentleman zal tot ver in zijn zestigste levensjaar op amateurniveau blijven voetballen. Bij zijn overlijden in 2000 komen in Stoke meer dan honderdduizend Britten hem de laatste eer bewijzen.

‘Stroke City’ is geboorteplaats van enkele goede voetballers. Steve Jones, Eunan O’Kane, Shane Ferguson, Shane Duffy. Geen ervan vergelijkbaar met Sir Stanley Matthews …

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    25 maart 2018
    Van stroke naar Stoke, van Ierland naar Engeland, terwijl ik denk 'stroke', zeggen we hier niet 'slash' en waarmee kan 'slash' geassocieerd worden, soms ook met een voetbalclub? Als één het weet, dan ben jij het.
    Maar Bloody Sunday zit bloederig verankerd in vele katholieken èn in vele unionisten. Tot in eeuwigheid?