10 Años de Fado - concert in Heiloo

13 mei 2019 - Heiloo, Nederland

Komt fado-muziek onze richting uit, zijn wij er als Portugese haantjes bij om daarvan te genieten. De aankondiging van het optreden van Alkmaarse Daisy Correia in de Cultuurkoepel van Heiloo is zo’n lokmiddel. Op zondag 12 mei 2019 viert deze Nederlandse artieste met haar nieuwe programma ’10 Años de Fado’ dat zij tien jaar geleden met fado-songs debuteert. Op Moederdag, waar zij zelf moeder van twee kinderen is.

Wij stappen ’s middags de vrijwel volledig gevulde, fraaie koepel binnen om naar deze zangeres en haar band te luisteren. Ik bovendien met míjn onbestemde ‘saudade’-gevoelens, verlangend naar stand van zaken in balspel dat zich in Amsterdam en Alkmaar afspeelt. Mijn smartphone houdt me tussentijds op de hoogte, met een tot opluchting stemmend resultaat.

De 32-jarige Alkmaarse zangeres debuteerde ooit in het programma ‘Fado Blue’ van Fernando Lameirinhas, Nederlandse nestor van dit genre. Daarna bracht zij met diverse tournees onder meer ‘Este meu fado’, ‘Minha viagem pelo fado’ en de aan Amália Rodrigues gewijde hommage ‘Uma casa Portuguesa’ ten gehore.

Haar jubileumprogramma in Heiloo luistert zij op met nummers uit tien jaar optredens, aangevuld met nieuw repertoire. Door Portugees bloed in haar aderen - haar moeder is Portugese - wil zij bewijzen dat de wereld en de muziek veranderen, maar dat het gevoel van saudade tijdloos is, voor iedereen vervuld van troost en liefde, altijd herkenbaar.

Daisy Correia is een bevlogen vertolkster van een repertoire over ‘liefde en lot’. Samen met haar band zorgt zij voor een eigentijdse aanpak, waarin de Portugese gitaar voor de authentieke Portugese klankkleur zorgt. Frank Keijzer op piano, Joeri de Graaf op gitaar, Mark de Jong op percussie, Marko Bonarius op contrabas en António Costa op Portugese gitaar bewerkstelligen met Daisy dat de Heiloo-er Cultuurkoepel gaat lijken op een kroeg in Lissabon of Coímbra, waar de sfeer onder het genot van een glas wijn wisselt tussen melancholiek en feestelijk.

In een volkomen ontspannen sfeer verzorgt het podiumdier een ontwapenend optreden. Met een Nederlandse vader en een Portugese moeder verenigt zij via een scala aan tastbare emoties het mooiste uit twee verschillende landen. Op uiterst professionele wijze weet zij het beste uit haarzelf te halen en dringt zij moeiteloos door tot de diepere lagen van de fado. Haar palet aan stemmogelijkheden is breed, voorzien van rijkdom aan kleur. Haar tour kan zij met een gerust hart vervolgen, zowel in ons eigen land als in Portugal.

1. Cor:
    15 mei 2019
    Al zou je denken, dat Peter onder invloed van de resultaten van dat genoemde balspel die middag alles door een gekleurde bril zou bekijken en beluisteren weet ik zeker, dat hij met een kritische ingesteldheid de veriichtingen gevolgd heeft. Het 'concert' zal na deze recensie zeker een aanrader zijn om te bezoeken.