(10) SAM68/69, over hoe'st in Soest

26 december 2014 - Soestdijk, Nederland

Vrijdag 26 december 2014

Buitenshuis kerstmis vieren

Fletcher is een honderd procent Hollandse hotelketen, vernoemd naar de Jack Russel hond Fletcher. Bij ons om de hoek is ook zo’n Fletcher Hotel, kost de koffie een kwartje. Een van de 65 andere is met kerstmis 2014 ons opvangcentrum. Tussen naar schatting een honderdtal thuislozen verblijven wij enkele dagen in Het Witte Huis te Soest. Vriendelijke ontvangst met kopje thee en plakje kerststollekkernij als opwarmer voor een trio kerstavondmaaltijden. De voedselbank van non-problematische overvloed bestaat. Om te beginnen heb ik de Leffe om een Blonde te vragen, had ook een Bruine kunnen zijn, liever nog een Royal. Die koninklijke - mijn eerste voorkeur - is helaas out of stock. “Heeft W.A. van Buren op alle Royals beslag laten leggen?”.

De ober glimlacht en toont trots het menu voor kerstavond.

Dun gesneden Parmaham met crème van bospaddenstoelen en roomkaas, diverse soorten gemengde sla en balsamicodressing # Lichtgebonden soep van ossenstaart met crème van cognac # Klassiek bereide wildpeper met peperkoek en zilveruien # Tiramisu van cacao, mascarpone en koffie, geserveerd met vanilleijs

Het diner duurt een voetbalwedstrijd zonder pauze. Het wijnarrangement is ons te gortig, een glaasje rood volstaat. In een laat avonduurtje op de Belg zien we het opzwepende afscheidsconcert van Vaya Con Dios, kerstavondafsluitendgeweldig.

Een wandeling naar ’t Monnickenbosch door het fraaie Utrechtse landschap biedt goede lichaamsbeweging. In de opvangstal voor huisvee scharen tientallen honden in kerstsamenzang bijeen. Je zult ernaast wonen. Wat verderop dansen prachtige dennenbomen in een Pinetum van diverse soorten uit de hele wereld rond. Reuzensequoia’s reiken naar de sterren, wij staren mee.

Voor het eerste kerstdagmenu doffen opnieuw bijna honderd ontheemden zich op. Hen wachten vijf gangen, totale lengteduur van liefst twee voetbalwedstrijden met pauze.

Tartaar van gemarineerde zalm en gerookte heilbot, met zeewiersalade en geroosterde sesam # Romige soep van bospaddenstoelen, met oesterzwammen en verse kruiden # Truffelrisotto, met geschaafde Parmezaanse kaas en rucola # Gebakken hertenbiefstuk, met stoofpeer, hete bliksem en een stevige portjus # Feestelijk kerstdessert met zoete en hartige heerlijkheden

Op tweede kerstdag mogen we met warme chocolademelk achter de rododendrons bij het optrekje van Juul en Bernhard in Soestdijk rondneuzen. Een vleugel voor het hoger personeel, bloemenbordes voor de verjaardag en een vleugel voor Von Lippe Biestervelds om te wonen. De wijnkelder zien we door gesloten hekwerk nog altijd overvloedig gevuld. Een keer een beker achter de koninklijke schermen werpen en een plas in een paleispot plegen overkomt een blogger niet elke dag. In de paleistuin rondscharrelen is prinsheerlijk. Je zult als lagere school-onderdeurtje je eigen tuinhuis voor je verjaardag krijgen. Tussen eiken en beuken is het spannend indiaantje spelen in eigen huis-en-tuin. Niet gedacht, wel gehoopt: om van Paleis Soestdijk naar Het Witte Huis te spazieren, maakt de helicopter van de inspecteur-generaal der Nederlandse krijgsmacht overbodig. Anderhalf uur met de benenbolide resulteert tot kerstbesluit in viergangen lekkere trek.

Kerstcocktail Fruits de Mer bestaande uit garnalen, rivierkreeft, surimikrab, gemengde sla en cocktailsaus, geserveerd met een kruidencrostini # Gebonden soep van pompoen met een geitenkaascrumble en geroosterde pompoenpitten # Gebraden parelhoender op een brunoise van wintergroenten en truffelaardappel met een saus van calvados en appel # Chocolade dessert bestaande uit brownie, witte en pure chocolademousse en chocolade-ijs

Ik ben mij volledig bewust dat ik pas in april van het nieuwe jaar met mijn brunoise en balsamico ter controle naar de huisarts hoef te komen. Kunnen mijn crostini en crumble zich ongetwijfeld tijdig en vooral voorspoedig herstellen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    26 december 2014
    Toetoetoemaar! Welk een diners! Njammie en nogmaals njammie. Tussendoor een eind stiefelen maakt weer maagruimte, stel ik mij voor. Heerlijk toch, zo die kerstdagen tot je nemen.
    Uitzakken kan altijd nog....