(107) SAM69+, over een dag niet gelachen

2 april 2015 - Castricum, Nederland

Donderdag 2 april 2015

Grappen en grollen

‘In verhaal honderd-en-zes,

houd ik mijn schare bij de les

over frictie, over fractie

wie levert hierop reactie?

M’n grijze brij drupt soms wat fictie,

de geest moet uit de fles, verdictie!’

SAM69+ over ‘de natuur van de Ardennen’, van de dag van gisteren, woensdag 1 april, is niet mijn eerste poging om datumgelinkt een mop te verzinnen. Natuur van ‘t beestje, aardje naar z’n vâertje, zullen we maar zeggen.

Ik hoop niet dat mijn blog hierdoor ‘in de ban’ wordt gedaan, zoals mij eens door een ‘lokaal sufferdje’ overkwam. De starre redacteur kon de één-april-poets-van-toen – wethouder met Pasen mijn boek laten uitreiken – niet op juiste waarde schatten. Je bent lokaal of je bent een sufferd. Of allebei.

Kranten doen vaak mee aan 1 april-jokes, waaronder mijn (106) SAM69+ moet worden geschaard. Gefabuleerde fantasie op ééndaags fabeltjesblog. Wie raakt mij, wie doet mij het meest? Ervoor, tijdens, erna? Erna natuurlijk, nog steeds, voor altijd!

Op 1 april voel ik me thuis, waar ik ook op 2 april en daarna blijf verwelkomen wie ik wil. Om snode plannen te smeden, bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Zoals fietsvriendin E., die vandaag langs wil komen voor een trip vanaf NS-station Castricum. Dat is heel erg snood van haar. Zo leert ze naast Drenthe e.o. ook deze omgeving eens kennen. Helaas, even later mailt zij haar voorstel af, andere plannen krijgen voorrang. Haar originele idee schuift ze naar een later moment op de tijdlijn van ons e-mailschema. Lijkt mij eigenlijk wel verstandig, want de wilde wind uit het westen is nog woest en de hagelende neerslag hard en vochtig. Een mooie, zonnige lentedag is gewenster bode voor een snode puzzeltocht met vereiste duinkaart door het duin.

Een ander soort puzzel. In een krant van gisteren, woensdag 1 april 2015, lees ik ‘Na het vliegongeluk met het Germanwingstoestel bestaat de roep om meer personeel in de cockpit … KLM en andere maatschappijen zijn bezig om altijd een stewardess in de cockpit te hebben als een van de piloten naar de wc gaat’. Volgens mij kan dit geen serieus plan zijn, maar slechts een 1 april-grap. Op die manier blijft er immers altijd één man over die ongehinderd zijn gang kan gaan. In de cockpit of op de wc …

Nog een bericht (ANP) van gisteren. ‘Schatkaart helpt Fiod aan misdaadfortuin’, luidt de kop. ‘De fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst deed onderzoek bij een verdachte naar witwassen van geld. In diens woning vindt de dienst - naast attributen voor hennepteelt - verschillende foto’s van een bos en een gedetailleerde landkaart, waarop geldbedragen staan genoteerd'. Deze heuse ‘schatkaart’ is bij het krantenbericht afgedrukt met de plekken aangegeven, waar het vermoedelijk criminele fortuin ligt verborgen. De verdachte heeft een bekentenis afgelegd. Hij verklaart 180.000 euro in het bos te hebben verstopt. De Fiod gaat de bosgrond volgende week aan een nader onderzoek onderwerpen om het misdaadfortuin op te sporen.

Van redacteuren, die dit soort artikelen schrijven, raak ik volledig in de ban.

1. Marijke:
    2 april 2015
    Twee dagen uit de blogleesroulatie geweest en nu achterdaf dus de Ardennensoap tot mij kunnen nemen...bof ik even dat ik er niet hoefde in te stinken! Stormachtige ontwikkelingen, hetzij als 1 aprilgrap, hetzij letterlijk, op naar nummer 108. Aan inspiratie heeft het je al 107 keren niet ontbroken, wat een inspiratieprestatie!