(109) SAM69+, over de wereld op z’n kop

4 april 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 4 april 2015

Opstijgen en afdalen

Wij zouden best nog eens naar Nieuw-Zeeland willen. Maar je moet geen hekel aan vliegen hebben, want je bent anderhalf etmaal onderweg. De evenaar over, door de datumgrens. Zitvlees voor twintigduizend kilometer om Noorder- en Zuidereiland te bezoeken, tezamen ter grootte van Groot-Brittannië. Een prachtig land waar alles op z’n kop staat. Verkeer rijdt ‘verkeerd’ en Kerstmis is in hartje zomer met sneeuw uit spuitbussen.

Op de twee eilanden troffen we in enkele weken méér verschillende landschappen dan in heel Europa. Waar we eerder fantastische herinneringen hebben aan een vlucht met een watervliegtuig over Styxvallei en Franklin-Gordon Wild Rivers National Park in het westen van Tasmanië, willen we nogmaals de natuur down under vanuit de lucht bewonderen. In de buurt van Strahan op het Australische eiland dat ten zuiden van Melbourne ligt, maken steile bergen en dichte donkergroene bossen met reuzen van ‘eucalyptus regnans’ enorme indruk.

Erna is gek op tochtjes door de lucht, dus geniet zij nu nog altijd na. In zo’n wiebelig kreng, dat boven het zwarte water van de Gordon River sputtert. Afwisselend links- en rechtsom overhellend om zo goed mogelijk zicht te houden op het meanderende water onder ons. Tot besluit glijdend landen op de rivier, waar een eenvoudige houten aanlegsteiger wacht. Wow!

Op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland staat ‘Mount Cook’, waar ‘Mount Cook Village’ (The Hermitage) een toeristisch centrum en tevens basiskamp van de berg is. In Maori-taal heet hij ‘Aoraki’, ofwel ‘de berg die de wolken pakt’. Het is met drie toppen de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Hij meet 3.724 meter en is genoemd naar de Engelse zeevaarder James Cook, die Nieuw Zeeland ontdekte.

Erna wil weer de lucht in, ik met haar. Wij besluiten een helicoptervlucht boven ‘Fox Glacier’ (in Maori ‘Te Moeka o Tuawe') in Westland National Park aan de westkust te maken. Deze gletsjer is vernoemd naar toenmalig minister-president William Fox van Nieuw Zeeland, die hier in 1872 op bezoek was. De Fox-gletsjer beweegt zich met een gemiddelde snelheid van één meter per dag. Het verval over dertien kilometer bedraagt 2.600 meter. Net als de Franz Josefgletsjer is hij een van de makkelijkst toegankelijke gletsjers ter wereld.

Na ons stapt een Duits echtpaar in, Michael und Renate. Vier passagiers en één piloot in een glazen bolletje boven ‘flatgebouwen’ van witte en lichtblauwe sneeuwpakhuizen. Het doet mij weer denken aan de geweldige ‘Gletscher-abfahrt’ die ik ooit op ski’s van de Diavolezza in Zwitserland maakte. Een duivelse afdaling die een hele middag in beslag nam. In de glazen bol boven de gletsjer op het Zuidereiland delen wij een klein half uur uitzicht met oosterburen uit Eckental, even ten noorden van Neurenberg, die wij nog steeds als goede vrienden mogen beschouwen.

Voor de zoveelste keer vatten we een plan op om de atmosfeer te verkennen. Die in Neurenberg, bedoel ik, wel door de lucht met een ‘Cityhopper’, wat Erna zo’n heerlijk ‘bustochtje’ vindt. We gaan binnenkort weer eens bij onze Freunde langs. Gezellig nakaarten.