(112) SAM69+, over ongekroonde koning en Belgisch Abdijbiertje

7 april 2015 - Tintigny, België

Dinsdag 7 april 2015

Julius Caesar en de Romeinen

(105) SAM69+ over de ‘natuur van de Ardennen’ verleidt Tineke tot reactie. Ik heb trouwe lezers die ik ken, waarvan ik reactie(s) altijd op prijs stel. Tineke is iemand die ik alleen digitaal ken. Zij is groot(s) fan van Georges Moustaki en mailt mij aan tot componeren van (95) SAM69+ over hem. Sindsdien is ons e-mailcontact geboren, wat tot uitwisseling van (reis)ervaringen leidt. Zo kom ik door Tineke ook nog eens ergens, waar ik niet ben geweest. En is herkenning van plekken waar ik net als Tineke wél was, een feest!

‘Ha Peter, vandaag hoef je niet naar de Ardennen om je hoofd leeg te laten waaien … Torgny blijkt niet ver van Tintigny te liggen, (een slordige 26 km met de auto) en Tintigny staat nog altijd op mijn verlanglijstje … Jouw 500 woorden verfrissen mijn geheugen (en plannen) …

Is mijn trip naar Torgny op ‘1 april’ gebaseerd, Belgische noch Franse Ardennen zijn mij onbekend. Het zuiden van België is een juwelenkist boordevol erfgoed, waar bossen een derde tot de helft van het gebied beslaan. Een ‘groene long’, waarin eiken en beuken ereplaatsen innemen en waar de spar ongekroonde koning is.

‘Op een herfstige namiddag is koning Albert – dan nog prins – met enkele vrienden op de motor in de Ardennen aan de zwier. Een rijkswachtpatrouille houdt het groepje tegen.

“Weet u wie ik ben?”, vraagt de vorst. “Ik ben prins Albert!”.

“Jaja”, reageert de rijkswachter. “En ik ben Julius Caesar”.

Vlak daarna beseft de rijkswachter zijn flater.

De ongekroonde koning - echte Belg - kan er hartelijk om lachen.’

Voor een pedaalridder als ik zijn de Ardennen gedroomde bestemming, reëler dan Alpen of Pyreneeën. Fietsen in de Ardennen is niet alleen voor getrainde sporters weggelegd. Soms is een helling niet te vermijden, maar daarom is het nog geen kuitenbijter. Ben je eenmaal ‘op de top’, ontrolt zich een fraai panorama. Daarna volgt het ritje bergaf! Bovendien geldt de G van Gastronomie. Bewoners van de Ardennen zijn Belgen, dus Bourgondiërs. Typische streekproducten of voortreffelijke forelmaaltijden. Wildmenu, ook zo’n ongekroonde koning. Eeuwenlang al wordt de befaamde ‘Jambon d’Ardenne’ gemaakt, maandenlang gerijpt om volle smaak en tongstrelende zachtheid te verkrijgen. Zelfs de Romeinen stellen al gepekelde Ardense gerechten op prijs.

In de Ardennen zijn overal pittoreske dorpen te vinden. Vastgeklampt aan kabbelende riviertjes, tronend op heuveltoppen, zich koesterend in valleien of kragen van dichte bossen dragend. Vaak eeuwenoud, maar alle hullen zich in een parfum van authenticiteit. Neem Virton in de Gaumestreek, het zuidelijkst gelegen stadje met oud toeristisch centrum. De naam is afgeleid van Vertunum, Keltisch voor ‘goed verdedigde heuvel’. Hellende steegjes langs gekleurde huisjes, resten van middeleeuwse muren. In 1999 liep het hier storm vanwege een totale zonsverduistering.

Tineke heeft Tintigny op haar verlanglijstje staan, plaatsje aan de Semois, vlakbij de Abdij van Orval. Zij heeft me op het spoor van een Orval-abdijbiertje gebracht. Misschien kom ik haar daar live tegen. Proost Tineke, proeven we meteen een lokaal kaasje!

1. Tineke:
    7 april 2015
    OK, gaan we naar Tintigny, dan laat ik het weten. Wie weet, misschien komt het tot een ontmoeting met een lokaal kaasje en alsjeblieft voor mij een wijntje (en geen biertje).