(119) SAM69+, over de parel in de Eifel

14 april 2015 - Monschau, Duitsland

Dinsdag 14 april 2015

Grodsteen, ombenoemd

Een fleurige ansicht uit Monschau in der Eifel brengt ons terug naar vakantiegenoegens in het verleden. De zonnige boodschap:

‘Stralend weer. Klimmen, klauteren, op terrasje zitten. Niet verkeerd! Blogontvangst nihill’.

De kaart – beeldzijde met foto’s, stadswapen, NL-tekst - draagt aan adreszijde een Briefmark met paarse Kugelprimel (Kogelprimula). Prima, dankzij mijn grote blogfan en echtgenoot zitten wij eerder in het Duitse land dan we dachten. Terwijl zo’n Kugel-Primel continent Azië als thuisbasis heeft. De kleurenfoto’s tonen ‘Blick zum Roten Haus’, ‘Partie an der Rur’, ‘Monschau mit Burg’ en ‘am Marktplatz’. NL-tekst:

‘Monschau – Montjoie, één der parels in de noord-Eifel, aan Rur (Roer) en Laufenbach gelegen. In 1096 leggen de heren van ‘Montjoie’ de grodsteen van de burcht. Hierop volgt een wisselende geschiedenis:

1198 aan Limburg (huidig Limbourg); 1433-1609 aan het hertogdom Jülich; 1614 hofstaat – Neuburg; 1685 als leen; 1794 Frans kanton; 1816 stad een Pruisisch arrondissement.

In de 18e eeuw bloeit Monschau door zijn wollen doek, waarvan het ‘Rode Huis’ der familie Scheibler nog altijd getuigt. Door keizerlijk decreet, 1918, in Monschau ombenoemd.’

Als tiener met m’n ouders naar Valkenburg, Vaals, Vianden, ook naar Monschau. Dat waren wereldreizen in de zwarte Vauxhall en logge enkeldaks gezinstent. Een halve eeuw later doen Erna en ik ‘Montjoie’ in een Eifeltrip kort maar krachtig aan. Als je door de oude straten wandelt, snap je waarom het ‘Parel van de Eifel’ heet. Eeuwenlang is aan het stadsbeeld met vakwerkhuizen en typische gevels niets veranderd. Het ‘Rode Huis’ uit 1756 is een belangrijk gebouw in barokstijl, uit twee delen: ‘Het huis van de zwaan’ en ‘Het huis van de pelikaan’. De houten trap, die zwevend naar alle etages voert, is een bijzondere zeldzaamheid. Zeer waardevol is een geschilderd Parijs wandtapijt. In het huis werden vroeger veel doeken van stof gemaakt, onder meer voor het Franse koningshof en het sultanshof in Istanbul.

De burcht van Monschau is in de 13e eeuw tot stand gekomen, daarna uitgebreid en in de 15e eeuw ommuurd. Keizer Karel V pikt hem in 1543 in. Na verkoop vervalt hij tot ruïne, wordt vervolgens vernieuwd en na WO I jeugdherberg. Op het binnenhof vindt sinds 2000 ieder jaar ‘Monschau Klassik’ voor operaliefhebbers plaats.

Mijn blogvolgster verhaalt over haar klimtocht op de grote rots in Monschau-Mützenich. Volgens verhalen verdwaalt Keizer Karel tijdens een jachtpartij en moet hij de nacht op deze rots doorbrengen. Daarom heet de steenpartij in de volksmond nog altijd ‘Keizer Karels Bed’.

Waar ík niet ben verdwaald, is in een rondgang door de oude brouwerij. De historische ‘Felsenkelder’ – museum over brouwproces en biersoorten – is in 1830 door een explosie gevormd. Ook was ik de weg niet kwijt in drukkerijmuseum ‘Weiss’, waar uitleg over de eerste drukpers van Johan Gutenberg uit 550 wordt gegeven.

We gaan nog wel eens terug naar Monschau. Kan ik als frequenteerder van Egmonds monnikenpad ook het klooster van ‘Abdij Mariawald’ bezoeken. De monniken hier staan wijd en zijd bekend om zelfgemaakte overheerlijke snert. Daar spreek ik ze dan gewis op aan.

1. Marijke:
    14 april 2015
    Deze fan en echtgenoot lezen zowaar meer over Monschau's bezienswaardigheden, dan zijzelf hebben bekeken cq ervaren; een aparte en blijstemmende blogleesbeleving!
    We moeten gewoon weer terug naar Monschau om de intensiteit van bovenstaande aan den lijve en het hart te ondervinden. Misschien komen we er dan ook achter wat grodsteen en ombenoemd voorstellen? Of dezelfde ansichtkaart met Duitse en waarschijnlijk bebrijpelijker tekst kopen?