(121) SAM69+, over boeken recenseren en winnen

16 april 2015 - Castricum, Nederland

Donderdag 16 april 2015

Gedrukt exemplaar

Aan Staats- of Postcodeloterij neem ik niet deel. Ik ben niet van lotjes getikt. Om rondom lezen en boeken iets te winnen, waag ik soms een poging. Zo valt een tijdje terug mijn neus in de boekenboter. Uitgeverij De Geus verblijdt mij met een fraai boekenpakket. Post.nl levert zes prachtige De Geus-boeken aan mijn huisdeur af. Mieke’s Boekenclub verkiest mij als gelukkige lezer om onder meer ‘Superduif’ van Esther Gerritsen in mijn leesportefeuille onder te brengen. Esther is degene die - via De Geus - het fantastische nieuws brengt dat zij volgend jaar auteur van het Boekenweekgeschenk is.

In mijn boekenwereldje beschik ik over meer fantastisch nieuws. Trouwe bloglezers weten dat ik onlangs ‘Solitude’ van Jeroen Thijssen mocht recenseren. Deze Nieuw Amsterdam-uitgave pronkt inmiddels in mijn boekenkast. Daarna ontvang ik de uitnodiging om ‘De onderwaterzwemmer’ van P. F. Thomése van een recensie te voorzien. Aan de hand van het manuscript voldoe ik met plezier aan dit verzoek van Uitgeverij Atlas Contact. Thomése’s roman ligt een dezer dagen in de winkel. De uitgeverij reageert tevreden op mijn ingezonden recensie.

Het lijkt niet op te kunnen. Eergisteren ontvang ik van Uitgeverij De Geus de mededeling:

‘U bent uitgekozen om de roman ‘De kamers’ van Lucas de Waard te lezen en te recenseren. Deze week ontvangt u het boek bij u thuis …’.

Ik bezit voldoende leesstof op mijn boekenplank, kan mijn tijd goed gebruiken om dagelijks in vijfhonderd woorden een tekst te ‘pennen’, maar tegen dit verzoek zeg ik uiteraard geen nee. Vooral ook omdat het een mij onbekende schrijver betreft, wat ook haast niet anders kan, want het is zijn debuutroman. Geen schrijver is te oud om te leren, ook ik met SAM69+ niet. En wie weet, ooit een eigen roman.

Gisteren lees ik fantastisch nieuws op de site van de ‘Echte Lezers-Club’:

Beste Peter,

Afgelopen maand heeft een aantal van jullie ‘De onderwaterzwemmer’ van P. F. Thomése gelezen. De recensenten van deze maand waren erg enthousiast over Thoméses nieuwste roman: ‘Thomése schetst een meeslepend, beklemmend relaas over onherstelbaar verlies en schuldgevoelens daarover (…) Zijn dramatische onderwerp laat je geen moment los’, aldus Peter.

De beste, leukste of mooiste recensie wordt met een gedrukt exemplaar van het gerecenseerde boek beloond. Deze maand heeft Peter Samuel een gedrukt exemplaar van ‘De onderwaterzwemmer’ verdiend. Gefeliciteerd!

De bevestiging volgt prompt:

Beste Peter,
Zoals je misschien al in de nieuwsbrief gelezen hebt, hebben wij jouw recensie over ‘De onderwaterzwemmer’ van P.F. Thomése gekozen als beste recensie. Dit betekent dat je een gebonden exemplaar van Thoméses roman opgestuurd krijgt. Van harte gefeliciteerd!
Blijf vooral reageren op komende nieuwsbrieven, wellicht kunnen we je opnieuw verblijden met een manuscript in de toekomst!
Met vriendelijke groet namens de Club van Echte Lezers, Nicole Lucassen

Vlak na het verschijnen van zijn nieuwste boek is Thomése bij Wim Brands’ VPRO Boeken te gast om over 'De onderwaterzwemmer' te praten. Ik ga natuurlijk kijken, op zondag 26 april om 11:00 uur op Nederland 1.

1. Marijke:
    16 april 2015
    Zie je in gedachten zitten, terwijl er een waterval van te recenseren boeken over je heen raast, want nu men je eenmaal als puike recensent ontdekt heeft....maak de borst maar nat. En timmer snel enige extra boekenkasten erbij, reken maar dat die gevuld gaan worden:-) !
  2. Tineke:
    17 april 2015
    Leuk nieuws Peter!
    Ik visualiseer de reactie van Marijke.....http://www.flickr.com/photos/overthemoon/1392424865/
    Groet, Tineke