(125) SAM69+, over Margaret River en haar wijnen

20 april 2015 - Margaret River, Australië

Maandag 20 april 2015

Vasse Felix en Xanadu

Margaret River is een in 1890 gevestigd plaatsje van nog geen vijfduizend inwoners, waar een ‘normaal’ mens niet zo gauw komt. Het ligt in het dal van de gelijknamige rivier, op bijna driehonderd kilometer ten zuiden van Perth, de hoofdstad van West-Australië. Wij hebben het geluk om Australische vrienden in Perth te kennen, die ons alle genoegens van de zuidwestelijke punt van hun continent willen tonen. Van Hollandse molen ‘Lelie’ en toptreewalk in Walpole - wandeling door boomtoppen – tot een visite aan de wijngaarden van Margaret River. We arriveren daar via een schitterende route, waarbij we de om zijn woeste ‘brekers’ befaamde westkust – ideaal voor topsurfers - natuurlijk niet overslaan.

Is het gebied vroeger bekend om zijn hardhout en agrarische producten, tegenwoordig komen er zo’n half miljoen toeristen op de wijngaarden af. We logeren met Anne en Dave in een grote houten lodge, midden in het bos. Echt avontuurlijk, want buiten de bewoonde wereld gelegen met watergebruik uit een reservoir – zuinig aan dus – en veel muggen, die een verandazit uiterst onaangenaam maken. ’s Nachts worden we wakker geschud om op de schaal van Richter te kijken. Horden kangoeroes huppen op doortocht luidbonkend langs. Kom daar thuis eens om, zo stampen zelfs konijnen een mens niet horendol.

Margaret River ligt ongeveer tien kilometer landinwaarts, halverwege Cape Naturaliste en Cape Leeuwin. Op de uiterste zuidwestpunt zien we Indische en Grote oceaan tegen elkaar botsen. Imposante ontmoeting. ’s Zomers is het hier zonnig, dus lekker warm, ook al waait er met regelmaat een verkoelende zeebries. Het gevaar voor bosbranden is zeer groot. Tussen de twee genoemde kapen strekt zich van noord tot zuid over honderd kilometer de Leeuwin-Naturalist bergketen uit, sommige delen ongeveer dertig kilometer breed. Erna vindt het eigenlijk te warm in deze regio. Mij spreekt het aan, het is te vergelijken met een zomer in de wijngebieden rond Bordeaux.

Over de Franse wijnregio gesproken, de wineries van Margaret River doen eveneens hun uiterste best heerlijke rode en witte wijnen te produceren. Verschillende caves hebben hun poorten openstaan om bezoekers op een proeve van Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Merlot, Sauvignon Blanc, Shiraz en Verdelho te trakteren. De schitterende inrichting doet je de ogen uitkijken van verbazing. Onder leiding van de Roberts genieten wij van Cape Mentelle, Leeuwin Estate, Sandelford, Vasse Felix en Xanadu. Dankzij hen zijn we echte Margaret River ‘lovers’ geworden. Zover als zij gaan – wijnregio-lid worden – is aan ons niet besteed. Daarvoor wonen we iets te ver weg. Zij maken van het geboden voordeel gebruik om hun keldervoorraad weer met enkele flessen aan te vullen.

Heel fraai zijn ook de galeries in en rond Margaret River. Erna geniet van de prachtige glaskunst en het mooie houtsnijwerk van jarrah- en karrihout. Zij maakt van de gelegenheid gebruik om een glanzend blauw glazen vogeltje op de kop te tikken. Het aandenken ‘leeft’ nog steeds op een prominente huiskamerplaats en ik weet als niet-vogelaar de naam ook nog. Het is de blue wren. Prosit!

1. Marijke:
    20 april 2015
    Bovenstaande reisblogger roept verlangens op naar exotische oorden en exotische ervaringen. De realiteit is dat zo'n dertig uur reistijd en niet te vergeten de kosten minder exotisch aanvoelen voor deze vrouwe-op-leeftijd. Eilaas! Maar toch: prosit! Want ook het reizen in gedachten kán exotisch zijn...