(131) SAM69+, over toeren van de boer

26 april 2015 - Heiloo, Nederland

Zondag 26 april 2015

BEM 450, Bertha 83

Op zaterdag 25 april 2015 staan staldeuren in Berger- en Egmondermeer open. ‘Toer de Boer’ flapper-de-flappen vlaggen van BEM450. Het schitterende polderlandschap bestaat 450 jaar. Een van de oudste grootschalige droogmakerijen in Nederland. Het variabele weer draait vandaag de boer een loer. Dagelijks zijn de agrariërs vol trots in de weer om dieren en gewassen te verzorgen. Daarom zet een aantal ter gelegenheid van het jubileum de staldeuren open voor publiek. Dertien in getal, geluksgetal? Als bij jubileumwandeling ‘Lentekrieken’ van 21 maart openen weergoden ook hun deuren, al is het op een kiertje. God van de luchtstromingen ‘Aeolus’ laat een verfrissende wind waaien, in navolging van koeien in de stal. Toeren van de boer, een verhaal in geuren en kleuren.

Op mijn fiets wordt het geen ‘alle dertien goed’. Ik bezoek slechts een paar boerderijen. Om te beginnen ‘Bayershoeve’ van familie Kaatee. Aan Maalwater 11 in Heiloo staren meer dan honderd ‘Blaarkoppen’ mij aan alsof ik een buitenaardse bewonderaar ben. De melkkoeien beschikken in hun nieuwe stal over veel ruimte en welzijn door biologische bedrijfsvoering. Aan het Zomerdijkje 20 in Egmond houdt boer Valkering c.s. 65 stuks melkkoeien en jongvee. Het bedrijf is veertig jaar geleden van de binnenduinrand naar de huidige locatie verplaatst. De boerderij heeft een loop- en een potstal, en melkt met een melkrobot.

Koeien worden minstens twee keer per dag gemolken. Vroeger deed de boer dat met de hand. Als je tientallen koeien houdt, is dat een enorme klus. Met melkmachines kunnen wel tien koeien tegelijk worden gemolken. Met de melkrobot weet een koe zelf precies wat zij moet doen, het zijn namelijk slimme dieren. Ze loopt naar de robot toe, de robot koppelt de melkmachine aan de uier en … Soms wel vier keer per dag! Een koe geeft overigens alleen melk als zij een kalfje heeft gekregen. Zwangerschap – veertig weken lang – is dus belangrijk voor een melkkoe. Kerkuilenkast en boerenzwaluwen zien aan het Zomerdijkje op het gemelk toe.

Elke boer of boerin heeft een lievelingskoe. Zij is haar hele leven op de boerderij en heeft meerdere kalfjes gebaard. Elke koe heeft een eigen paspoort, waarin haar naam en nummer staan. Moeders geven hun naam door aan hun dochters, alsof het feminisme hoogtij viert. Bertha 1, Bertha 2, en zo voort, en zo verder. De lieveling kan Bertha 69 heten, of Gerda 70. Elke dag moeten koeien op vaste tijdstippen worden gemolken. Anders raken de uiers te vol, dat is heel slecht voor het dier. Een koe kan ook ’s nachts bevallen. Op de boerderij gaat de wekker vroeg, meestal rond half zes. Rondje door de stal, melken, alles goed schoonmaken. Na het voeren van de koeien kunnen boer en boerin even koffie drinken. Melken en voeren herhalen zich. Rond tien uur ’s avonds een laatste ronde en dan naar bed. Zwaar leven, maar wel baas op eigen boerderij.

Om vier uur ’s middags blaas ik de aftocht. Ik houd toeren van de boer voor gezien.

(NB. Voor meer foto's zie www.petersamuel.blogspot.com BEM450: Toer de Boer)

1. Marijke:
    26 april 2015
    Een hele toer om boer te zijn. Moet nu denken aan dat programma 'Boer zoekt vrouw'. Zou het vrouw-c.q.partnerzoeken erbij inschieten voor sommige boeren vanwege de lengte van de harde werkdag? Of zou Yvonne Jaspers net zo goed andere doelgroepen in hun partnerzoektocht in de schijnwerpers kunnen plaatsen? 'Internetnerd zoekt maatje', om iets te noemen. Ach nee, da's superonromantisch immers.
    Het boerenbestaan lokt romantici via die tv-oproep. Hoe zwaar het melkkoehoudersbestaan is blijkt in de praktijk; voor dat baas-in-eigen-bedrijf-bestaan is heel veel liefde---niet in het minst voor de koeien zelf---nodig. Zo'n boertoer liet je dat wel zien, is het niet?
  2. Tineke:
    26 april 2015
    "Toer de boer" was dus in hoofdzaak "Toer de Koe".
    Ik mijmer over "de koe"..................
    Volop koeien in mijn woonomgeving. De eerste koeienstap buiten in de lente zag ik in Limburg. Niet te missen zoiets. Wat zijn die dames blij! Gelukkig zijn er momenteel soms ruime open en lichte stallen zodat de dames ook binnen buitenlucht kunnen snuiven. Doet me meteen denken aan oud-Woerdenaar Koos van Zomeren die een (ik dacht bijna avondvullend) TV-programma verzorgde met als titel "Wat wil de koe". Is ook in boekvorm uitgekomen trouwens. Een pleidooi voor een beter leven voor de koe, behoud van horens, geen oormerken....... Ooit doneerden wij voor een boom voor een koe, omdat koeien vaak in verkavelde weilanden staan zonder oriëntatiepunt en zonder mogelijkheid om even af te koelen onder een boom. Laten we ook hopen dat de koeien in de toekomst wel in het weiland blijven en niet verplicht het hele jaar op stal worden gezet. Zou wat zijn, een Hollands landschap zonder koe. Dat kan toch niet! En een bravo voor heel veel boeren, die ondanks het drukke bestaan toch veel liefde en aandacht voor hun koeien tonen en zich bovendien aan zovele regeltjes van de overheid moeten houden.