(136) SAM69+, over bruisende neerslag in Noord-Holland

1 mei 2015 - Purmerend, Nederland

Vrijdag 1 mei 2015

Regen van bier

Dezer dagen ‘verhuis’ ik mijn dagelijkse tekst van de ene plaats in Noord-Holland naar de andere. Verhuizen heb ik in mijn alledaagse leven al meer dan twintig keer gedaan, altijd in deze provincie. Alsof ik kermisgast zou zijn. Kermisklánt ben ik nooit geworden. Hooguit in mijn jonge jaren eens op het vermaarde Larense fenomeen. Als Noord-Hollander weet ik met de zomer voor de deur dat het kermisseizoen met vele gezichten ‘boven het Noordzeekanaal’ losbarst. In de kleinste dorpen zweef-met-schiettent, in grotere dorpen kroegfeesten en megaborrels. Ik blader door de zomeragenda: van mei tot en met september verhuist de kermis door Noord-Hollandse polders.

In mei start Purmerend het Waterlandse kermisseizoen met tientallen attracties op de Koemarkt. In juni Enkhuizen en Schagen. In juli regent het in Den Helder tijdens de kermis. De Enkhuizer Almanak is de achilleshiel van tien dagen Helderse feestvreugde met bijzondere attracties. Vorig jaar Mission Space, tachtig meter hoog, nu Booster, tweewiekige windmolen van vijftig meter. Hij slingert passagiers met honderdtien kilometer per uur rond. Kermis achter de zeepromenade biedt weids uitzicht over zee, zelfs naar Texel.

Op de Polderse kermis eind juli moest je vroeger rekening houden met een plens bier in je nek. Soms een pak meel erachteraan. Bij echte pech liep je ook wat klappen op. Vandaag de dag gaat het er in ‘De Polder’ – Anna Paulowna – beschaafder aan toe. Niet ‘braaf’, zo zijn bollenboeren niet. Medemblik feest van eind juli tot begin augustus enkele dagen. Voor grote attracties moet je in augustus in West-Friesland naar de zomerse binnenstadskermis van Hoorn, een van de drukst bezochte kermissen van ons land. Wervershoof brengt in deze maand het ‘beste van twee werelden’. Veel attracties én de sfeer van een echt dorpsfeest. Oud-Wervershovers komen van heinde en verre. Tegelijkertijd is het in Warmenhuizen feest. ‘Als het maar droog is’, hoor je vaak als het weer een snertzomer in de Noordkop is.  Half augustus móet het een paar dagen droog zijn, want kermis in ‘Warmetuut’ is een echte buitenkermis. Daar past geen nat pak bij, of het moet van het bier zijn.

Eind augustus is Alkmaars binnenstad met neonlicht, stevige beats, gegil en geur van oliebollen gevuld. Onder tientallen attracties botsauto’s, grijpmachines, spookhuis, draaimolen en Eurocoaster. Nieuw is The Tower: toren van negentig meter, bezoekers beleven een ‘vrije val’.

Ieder jaar komen busladingen de befaamde Volendammer kermis vieren. Op de beroemde dijk kun je in begin september vier dagen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat over de hoofden lopen. Ieder jaar drukker. Bedrijven reserveren tevoren grote tafels in de kroeg voor ‘het eerste deuntje’. Kermisgangers komen volgens traditie op maandagochtend, als het bier in alle vroegte vloeit, verkleed naar de dijk.

Ik kan de hele zomer in een elftal kermisplaatsen doorbrengen. Verhuis ik erheen of blijf ik thuis? Mocht ik willen, fiets ik begin augustus naar de echte dorpskermis in Akersloot. Kan ik kiezen uit ringsteken of katknuppelen.

Maar ik ben géén kermisklant en ik verhuis ook niet meer.

1. Truus de Vries:
    1 mei 2015
    Dat de kermis in Warmenhuizen iets is kan ik beamen.
  2. Marijke:
    1 mei 2015
    Verhuizen via de blog geeft stukken minder rompslomp dan al die meer dan twintig keren in het echie in voorgaande tijden. Hoewel ook elke dag die 'verhuizing' naar het produceren van omstreeks 500 bloggerwoorden best 'rompslomp' genoemd kan worden. Maar als ik jou was---zijnde géén kermisklant--- zou ik Akersloot overslaan ten tijde van het kermisgeweld aldaar. Je kunt de herrie vast missen als kiespijn...:]