(142) SAM69+, over massa-events in Neurenberg

7 mei 2015 - Neurenberg, Duitsland

Donderdag 7 mei 2015

Bijster blauwe nacht

De stad Neurenberg is hét voorbeeld van romantiek en traditie. Denk aan Christkindlesmarkt of Bardentreffen. De sfeervolle decembermarkt - tot Heiligen Abend - met geurende glühwein en zwierige Zwetschgenmännla trekt twee miljoen nieuwsgierigen uit de hele wereld. Het is de bekendste én grootste Weihnachtsmarkt van Duitsland. Het liederen- en muziekfestival in juli vol openluchtconcerten is een kolossale ‘kraker’, waar wij tussen tienduizenden bezoekers liepen. Dit Bardentreffen op straten en pleinen van de binnenstad heeft zich tot een internationaal niveau ontwikkeld. Naast bekende Duitstalige muzikanten vertonen ook artiesten uit Europa en van overzee hun kunsten. ZEIT-magazine heeft het festijn - gratis toegankelijk, gemoedelijke atmosfeer – uitgeroepen tot het enige uit Neurenberg dat tot de ‘Top 300’ van de wereld behoort als het gaat om gebeurtenissen die een bezoek meer dan waard zijn.

Dit keer beleven wij de ‘Blaue Nacht’, op een zaterdagavond in het begin van de maand mei. Tientallen musea en culturele instituten in de Altstadt van Neurenberg zetten tot laat in de nacht – zelfs tot in de vroege ochtend - hun deuren voor het publiek wagenwijd open. Tienduizenden komen op de talrijke voorstellingen en concerten af. Wij weten niet wat we zien, kunnen over de hoofden lopen, niet echt onze geliefdste activiteit. Maar ja, je wilt iets ongekends meemaken, dus schuifelen we in de meute mee. Tussen bierdrinkers en braadworstvreters is het oppassen waar we lopen. We proberen gebroken glaswerk zoveel mogelijk te vermijden, gelukkig laten hopen hondenpoep zich niet zien. Huisdieren zijn thuisgebleven.

Verbazingwekkend vinden wij de gedachte achter de ‘Blauwe Nacht’. Straatlantaarns en andere verlichting stralen een zee van blauw licht uit. Veel kinderen en ook diverse ouderen lopen rond met blauwe lampjes. We proberen erachter te komen waarop het idee voor dit evenement is gebaseerd, het antwoord hebben we niet kunnen vinden. Indrukwekkend is het wel. De eerste viering was in 2000 op de verjaardag van 950 jaar Neurenberg, in 2015 is ‘Vrijheid’ het thema.

Ieder jaar komen meer en meer mensen op dit unieke feest af, wat het voor ons tot een eenmalig bezoek maakt. Teveel mensen, te kleine ruimte. Beperkte vrijheid. We zijn dan ook blij dat we op de late avond het prachtig blauw verlichte Operahuis kunnen binnenstappen. Een uur lang mogen we met naar schatting duizend anderen van jong tot oud luisteren naar het ‘Video Game Music in Concert’, verzorgd door ‘Staatsphilharmonie Nürnberg’ onder leiding van Eckehard Stier. Deze in Dresden geboren muzikaal leider is een wereldburger, die op verschillende continenten toporkesten dirigeert. Daaronder zijn de symfonie orkesten van London, Tokio, Auckland, Melbourne, Dresden, Athene, Bonn en Freiburg. Een veelgevraagd zwaargewicht met een repertoire van meer dan tachtig stukken. Wij kijken tijdens de voorstelling op de voorste rangen tegen zijn vibrerende rug aan. De man leeft intens met zijn orkest (ongeveer honderd musici) mee, armen zwaaiend, lichaam gymnastisch bewegend. Zonder pauze een ongekend zware oefening, die ons een uur lang inspireert. Om middernacht keren wij bedwaarts. Neurenberg feest tot in de kleine uurtjes door.