(149) SAM69+, over een uniek Canarisch paradijs

14 mei 2015 - Playa Blanca, Spanje

Donderdag 14 mei 2015

Carmen en charme

Net terug van stedentrip Neurenberg staat het volgende uitstapje te wachten. Tussendoor nog knarsetandend controlebeurt van het gebit doorstaan en vervolgens inkijkje op fysieke APK pareren. Daarna vol goede moed naar het ‘unieke eiland van extreme schoonheid’ Lanzarote. Overdrijven is een vak, maar de reactie van uns’re Freunde aus Frankenland op onze trip naar dit Canarische eiland verbaast. Hun primaire uiting over Lanzarote voorspelt weinig goeds. “Niets aan”, oordelen deze Weltbummler, die jaren achtereen op het ‘enig zaligmakende’ Gran Canaria overwinteren. Wij willen buitenslands (nog) niet langdurig op een en dezelfde plek doorbrengen. Variatie in bestemmingen geniet onze luxe voorkeur. Voor ons – eilandliefhebbers - betekent dit dat we met Lanzarote vrijwel alle Canarische hebben bezocht. Fuerteventura en La Graciosa resteren nog.

Dat de glimmende, kleurrijke brochure van ‘Turismo Lanzarote’ de mooiste plaatjes toont en bovendien de fraaiste termen formuleert, is voor ons overduidelijk. Wij geven de publicist geen ongelijk en laten voornoemde Gran Canaria-gangers in hun waan.

‘Het paradijs is dichterbij dan je denkt. Lanzarote is uniek door z’n buitengewone en ongebruikelijke schoonheid. Verbazingwekkende natuur, dramatische landschappen, lange zanderige kuststroken, diep gewortelde locale cultuur en gastronomie en boven alles bij zijn bewoners een aangeboren respect voor natuur en omgeving. Dat alles maakt het eiland tot een ideale bestemming om te genieten, én om er terug te keren. Lanzarote blijft verrassen!'

Natuurlijk willen wij volop genieten en gaan wij dat beslist ook doen. Dan ontdekken we vanzelf of we er nog een keer terugkeren of bijvoorbeeld Fuerteventura als volgende in de eilandreeks aanvinken.

Lanzarote is thuisbasis van spectaculaire, kristalheldere wateren en geweldige stranden van wit, gouden en zwart zand. Papagayo, Matagorda en Puerto del Carmen aan de zuidkust beschikken over de beste stranden en inhammen. In het noorden is het imposante strand van Famara om de vingers bij af te likken, of de stranden van Costa Teguise, Arrieta, Caleton Blanco, Orzola, of anders het eiland Graciosa.

Wij slaan ons bivak op in Playa Blanca (Limones), van hieruit is er keuze genoeg. Ons kennende zullen we het eiland ronden om alle mooie plekken met eigen ogen te bekijken.

Arrecife is de vrij onbekende hoofdstad met interessante plekken als het kleine historische centrum, fraaie baai met haven en het witte zandstrand El Reducto. Ten noorden van Lanzarote ligt de Chinijo Archipel, die uit La Graciosa, Alegranza, Montaña Clara, Roque del Este en Roque del Oeste bestaat. Alleen al door zijn naam onderscheidt La Graciosa zich tussen alle Canarische eilanden. In de wetenschap dat er slechts zeshonderd mensen wonen en dat het eilandje door paradijselijke stranden wordt omringd, hoop ik dat wij in de gelegenheid komen om onze oosterbuurvrienden ook van deze idyllische bestemming met prachtige natuur en schoonheid te overtuigen.

Als liefhebbers van gastronomie daagt Lanzarote ons ongetwijfeld uit. Naast de traditionele keuken komen misschien wel innovatieve creaties op ons bordje. Vis en schelpdieren bij voorkeur, voorzien van een wijntje met het label ‘Denominación de Origen Lanzarote’. Daar zit ten minste geen woord Duits tussen.