(150) SAM69+, over cijfers bij de letters SAIL

15 mei 2015 - Amsterdam, Nederland

Vrijdag 15 mei 2015

Oranje, Rode, Witte, Blauwe, Groene Oceaan

Datum en volgnummer van deze tekst zijn voorbodes van de komende SAIL Amsterdam. De negende editie wordt het grootste nautische evenement ter wereld met meer dan vijftig Tall Ships van vier continenten. Dertien nieuwe schepen doen het festijn voor het eerst aan. Honderd dagen voor aanvang (19 augustus 2015) goochelt de organisatie met cijfers. ‘Count down’ is begonnen, automobilisten kunnen het aftellen langs snelwegen A4 en A10 volgen.

Voor het eerst vraagt het ‘grootste gratis toegankelijke feest’ aan schepen van meer dan vijftien meter een bijdrage voor toegang tot de ‘Oranje haven’. Tall Ships moeten zich accrediteren. Bij niet-betalen volgt een boete van vijftienhonderd euro per schip en nog eens honderdvijftig euro per persoon. Strengere regels moeten het verkeer te water in goede banen leiden om schades door aanvaringen te voorkomen.

Veertig jaar geleden komt huidig burgemeester Van der Laan tijdens de eerste SAIL 1975 in Amsterdam wonen. Hij is content met de spreiding van activiteiten over de stad in 2015 door middel van ‘Vijf Oceanen’. “Van Coenhaven in West tot Goudfazant in Noord. Meer mensen kunnen wat zien en er is minder overlast”. In 2010 trekt SAIL liefst 1,7 miljoen bezoekers die van avontuur en heldendom willen genieten.

Vooral ‘Sail in’ belooft dit jaar een grandioze happening te worden. Naast meer dan vijftig Tall Ships en vijf marineschepen komen 550 vaartuigen uit het rijke Nederlandse nautische erfgoed naar de hoofdstad. Ook bij ‘Sail out’ – Sail Thank You Parade – op 23 augustus 2015 zijn de regels strenger dan ooit. Tegen de stroom invaren is niet toegestaan, zeilen en roeien verboden. Schepen zijn van een vlag met chip voorzien om hen te volgen. Is het te druk, kan de haven tijdelijk voor nieuwe schepen dichtgaan.

Hoe anders is het op donderdag 14 augustus 1975, wanneer SAIL Amsterdam 700 begint. In de sluizen van IJmuiden worden grote opleidingsschepen geschut, alles precies op de klok, want het konvooi moet om 12.00 uur de geopende Hembrug passeren. Het treinverkeer mag niet teveel worden ontregeld. In Amsterdam lopen IJ-haven en Oosterdok vol met platbodems, wapperende wimpels en vrolijke vaantjes in top. De Italiaanse windjammer Amerigo Vespucci is zijn soortgenoten een dag eerder vooruit gevaren.

De organisatoren bereiken op vrijdagmiddag 15 augustus 1975 om 12.00 uur waar zij slechts van hebben kunnen dromen: toegestroomd publiek vindt in grote massa’s de weg naar de Amsterdamse haven, waar de windjammers perfect naar de Javakade manoeuvreren. De Russische bemanning van de ‘Krusenstern’ verbaast zich over de drukte en vele auto’s in de stad. Varensgezellen uit het grote wereldrijk horen verwonderd aan dat al die auto’s particulier bezit  zijn.

Rijkspolitie te water en Amsterdamse havendienst hebben de handen vol aan alle pleziervaartuigen die vanaf het water willen toekijken. Razendsnelle achtervolgingen brengen grote hilariteit teweeg, op het nippertje worden aanvaringen voorkomen.

Russen die SAIL 2015 aandoen, zullen van de auto’s niet meer opkijken. Ik ben reuze benieuwd of averij te water dit jaar – chips of geen chips - uitgebannen wordt.