(154) SAM69+, over twee kanten van Het Kanaal

19 mei 2015 - Cancale, Frankrijk

Dinsdag 19 mei 2015

Kreeften en keien

Waar ik vandaag dichtbij het Noordzeekanaal vertoef, denk ik aan de plas die Engeland van Frankrijk scheidt. ‘Het Kanaal’ – La Manche in het Frans – verbindt Normandië en Bretagne aan Franse zijde met Devon en Dorset aan Engelse kant. Daartussen dobbert onder meer Kanaaleiland Jersey. Al wegdromend zie ik mij de ‘Fietsroute van het Jaar’ – Tour de Manche – van twaalfhonderd kilometer afleggen. Die plas is geen barrière, er zijn veerverbindingen.

Op het vasteland kun je in Cherbourg beginnen, of in het westelijker gelegen Roscoff. Aan de overkant liggen Plymouth en Poole op de route, waarvoor diverse reisorganisaties diensten met ‘totale ontzorging’ (overnachting, fiets, gids, noodhulp) aanbieden. Zij raden als tussenstop enkele bestemmingen aan: Cherbourg met zijn maritiem museum, roversstad Saint-Malo, in Devon het Dartmoor National Park en in Plymouth Plym Bride. Je kunt ook doorsteken door de Petit Tour de Manche van 450 kilometer te nemen. Dan komt Jersey op de route in beeld.

Mij lijkt het aantrekkelijkst om in Bretagne te beginnen. Bijvoorbeeld bij het Bretonse vissersstadje Cancale, waar de vissers hun oesters en andere schaal- en schelpdieren aan de wal in hun kramen uitstallen. Ook het ritme van het getij zorgt hier voor levendigheid. De vuurtoren van Cancale is een van de vele schakels in deze Tour, die beslist niet wedijvert met de haastige renners uit La Grande Boucle.

Onderweg naar Normandië doemt de Mont Saint-Michel op, uit de verte een landmark als de Ventoux, de stip aan de horizon die almaar groter wordt. Het rotsachtige schiereiland met abdij oogt indrukwekkend, eenmaal dichtbij verdwijnt de magie. Het is de ‘Eiffeltoren’ van deze streek. Op de route tussen Pontorson en Mont Saint-Michel trekt het bord ‘Mosselman’ aandacht.  Hier heeft industrieel Alfred Mosselman in het verleden naar Nederlands voorbeeld een omvangrijk gebied drooggelegd. Met sloten, rijen populieren en langwerpige kavels, op kaarten aangeduid als ‘Polders’, krijg je het idee in een Nederlandse enclave te zijn aangekomen.

Aan Engelse zijde is men gereed om een stroom aan fietstoeristen op te vangen. Veilige fietsstroken, duidelijke borden en mooie vergezichten. Borden van de Tour de Manche tonen een vuurtoren en een fietser. Even voorbij Poole, aan de overkant van Cherbourg, ligt een tiental kilometers door het district Purbeck voor de wielen. De route trekt door een handvol verschillende landschapstypen alsof je door een boek met natuurprenten bladert. Heidevelden doen denken aan onze Veluwe, soms glooit het, grasvelden met grazende runderen, afgewisseld met af en toe bosrijke omgeving.

Attracties zijn er ook. In Norden is een opstapplaats voor een oude stoomtrein. De fiets mag gratis mee! Corfe Castle is een typisch oud Engels stadje met kasteelruïne. De stoomtrein doorkruist het plaatsje. Nabij Weymouth en Portland ligt Chesil Beach, een kiezelstrand van 29 kilometer lang, gemiddeld zeventig meter breed en twintig meter hoog. Wie over de dikke stenen loopt, voelt zijn voeten wegzakken. Ian McEwan liet zich hierdoor voor zijn succesvolle roman 'Aan Chesil Beach' inspireren.

Vandaag heb ik inspiratie opgedaan: ‘Van vuurtoren naar vuurtoren rond het Kanaal’.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Els:
    19 mei 2015
    mooie sportieve droom; ik fiets graag stukje mee !