(177) SAM69+, over cijfers en wereldrecords

11 juni 2015 - Castricum, Nederland

Donderdag 11 juni 2015

Na kratten kurken …

Een paar maanden geleden ben ik van plan om naar de herdenking van ‘Slag bij Waterloo’ in België te fietsen. Mijn plan blijkt te ambitieus, het komt er niet van. In de krant lees ik dat een Castricummer – ene Piet Prinsen – een maquette van de veldslag heeft gemaakt. Daarmee heeft hij in de ‘Hermitage’ te Amsterdam nationale en internationale aandacht getrokken. Ik heb geen idee hoeveel miniatuur manschappen van Napoleons leger, bestaande uit 120.000 man, in Prinsens werkstuk zijn uitgebeeld. Gelet op de waardering voor zijn pronkstuk moeten het er heel wat zijn.

Dichter bij huis, gemakkelijk op de fiets bereikbaar, zelfs lopend, heb ik tot twee keer toe een andere, indrukwekkende prestatie van nabij aanschouwd. ‘Limmen Ludiek’ op z’n best, zal ik maar zeggen. In eerste instantie haal ik vier jaar geleden bij de gedachte alleen al mijn schouders op. Na bierkratten en grote LEGO-stenen wil de stichting dit keer kurken verzamelen. De doelstelling is opnieuw om in het Guinness Book of Records te komen. ‘Een mens moet wat verzinnen om bezig te zijn’, is mijn eerste reactie. Bezig zijn kúnnen ze in Limmen, waar sociale activiteiten een belangrijk deel van het gemeenschapsleven vormen.

Om de vijf jaar bedenken ludieke Limmenaren een nieuw spektakel. Is het niet een wereldrecord met een piramide van 63.365 bierkratten dan is het wel een LEGO-toren van 30,5 meter hoogte. Ga er maar aan staan, het vergt initiatief, geduld, organisatietalent, durf en gogme. Dat laatste is vooral belangrijk op het ultieme moment: de onthulling. Ik heb die niet bijgewoond, mede in afwachting van de minder gunstige weersvoorspelling met storm en gedonder.

Gelukkig voor de organisatoren, die zich met hun wereldrecord in kurk van hun beste kant hebben laten zien, hebben de weergoden geen roet over hun product gestrooid. En wat voor een product. Vier jaar lang hebben honderden vrijwilligers eraan gewerkt. Zij verzamelen niet minder dan 401.731 kurken om een mozaïek van 180,96 vierkante meter te realiseren, alsof voor de bloemendagen hyacintennagels zijn gesprokkeld en vastgeprikt. De kurkcollage is niet minder dan 32 meter lang en vijf meter hoog. Het is een gigantische ‘schutting’, waarop de portretten van Anne Frank, Johan Cruyff, Maxima en Willem Alexander, en Neelie Kroes staan afgebeeld. De kurken zijn door vele handen in diverse kleurschakeringen van wijntinten vastgetikt, vastgeplakt en vastgenageld.

Ik lees dat onder toeziend oog van honderden Limmenaren bekend is gemaakt dat het ‘Wereldrecord Kurkenmozaïek’ daadwerkelijk is gebroken. Ik moet erkennen dat het toch een wereldprestatie is, al stond en sta ik er wat neerbuigend tegenover. Gezien hebbend wat er bij het gehele evenement allemaal om de hoek komt kijken, neem ik mijn petje af. Het dreigende onweer toont zich eveneens van de genadige kant, een verdiende en afgedwongen kant.

De stichtingsvoorzitter is trots op zijn mensen. “Met elkaar bewijzen wij om de vijf jaar dat alles mogelijk is in Limmen”.

Morgen schrijf ik mijn nummer 178 (= ca. 90.000 woorden in totaal), goed voor een glas Guinness.