(190) SAM69+, over het creatieve paradijs

24 juni 2015 - Los Angeles County, Verenigde Staten

Woensdag 24 juni 2015

Exploratie en inspiratie

Los Angeles is een wereldstad met grote haven, drukke luchthaven en veel entertainment. Hollywood Boulevard, Walt Disney Concert Hall. In de ‘Stad der Engelen’ bevindt zich ook het centrum van de Amerikaanse film- en televisie-industrie. Vanwege mijn tweede voornaam – Engel - word ik toegelaten, al roep ik niet ‘Hoera voor Hollywood’. Enkele jaren geleden zagen wij de kapitalen HOLLYWOOD stralend wit boven Griffith Park uitsteken. Daarna zijn we LA, grootste stad van Californië en op één na grootste van de VS, ontvlucht op zoek naar Nationale Parken en Grand Canyon.

Los Angeles kent geen echt centrum, het is vooral uitgestrekt met voornamelijk laagbouw. Opvallende hoogbouw is er ook wel, zoals US Bank Tower, met 310 meter het hoogste LA-gebouw, en genoemde Walt Disney Concert Hall. De architectuur van de stad loopt uiteen van modern tot klassiek tot landelijk. Er zijn tientallen districten en stadswijken, waaronder Downtown Los Angeles, Greater Hollywood, Venice, Hollywood Hills en Pacific Palisades. De bevolking stamt uit meer dan 140 landen en spreekt 224 verschillende talen. ‘Angelinos’ hebben levendige, etnische enclaves gecreëerd, onder meer Little Ethiopia, Little India, Little Armenia, Little Tokyo. Zij vormen een creatieve ‘melting pot’.

LA is thuisbasis van meer vernieuwers, creatievelingen, musici en artiesten dan welke stad ook. Een op de zes inwoners werkt in de creatieve sector, samen het creatieve sap vormend dat ieder aspect van het dagelijks leven overstroomt. Oneindige trends komen uit deze stad tevoorschijn op het gebied van skateboarding, surfing, kunst, muziek en mode. New York claimt culturele wereldhoofdstad te zijn, LA ís het. Van Venice tot San Pedro (daar is ie weer), iedere maand zijn er nieuwe ‘art walks’ en ‘outdoor parties’. Om LA’s creativiteit te begrijpen, moet je de onderstroom ervaren van Downtown, de grootste en beste. Je ziet daar kunstenaars die je nergens anders tegenkomt. Iedere tweede donderdag van de maand dalen duizenden voetgangers af naar Downtown, waar tientallen galerieën een feest voor het oog zijn. Je kunt je ogen ook uitkijken bij Venice Police Station, waar twee muren ieder weekeinde graffiti kunstenaars uitnodigen om hun werken te schilderen. Rij LA maar door en je ziet het groteske portret van Anthony Quinn alias ‘Zorba de Griek’ afgebeeld op de gevel van het Victor Clothing Building. Ook de legendarische ‘Watts Towers’ trekken de aandacht, een verzameling van zeventien met elkaar verbonden structuren, waar Italiaanse immigrant Simon Rodia 33 jaar aan werkte.

Markten zijn er vele, zij spelen een belangrijke rol. Als je ze van boven bekijkt, kun je schrijvers aan het werk ontdekken. Die hebben vastgesteld dat deze ontmoetingsplaatsen, waar mensen eten en kletsen, een bijzondere plek zijn om aan hún vak te werken. Naast veel en belangrijke musea, zoals het 'Los Angeles County Museum of Art' met een collectie van meer dan honderdduizend kunstwerken, is dit een mogelijke reden om de ‘Stad der Engelen’ nog eens langer en vooral beter te gaan bekijken.

Een idee voor een volgende citytrip, ook al is het niet bepaald ‘naast onze deur’.