(198) SAM69+, over stapplannen door Keulen

2 juli 2015 - Keulen, Duitsland

Donderdag 2 juli 2015

Noord of Zuid

Het schiet op, ons bezoek aan Keulen komt steeds dichterbij. Wat wij daar in enkele dagen gaan doen, hangt uiteraard mede van het weer af. In ieder geval zullen we een blik op en in de imposante Dom werpen. ‘Dom St. Peter und Maria’ is een gotische kathedraal, de grootste in Duitsland en tevens een van de grootste in Europa. Het is de hoofdkerk van het aartsbisdom Keulen. De bouw start in 1248 en komt in de 15e eeuw stil te liggen. Pas eeuwen later - in 1824 - wordt hij hervat, op basis van het originele ontwerp. In 1880 wordt de Dom uiteindelijk in neogotische stijl voltooid. Alleen het laagste deel van de westelijke toren is nog uit de 13e eeuw.

We kunnen uit twee mogelijkheden kiezen om de gehele stad te overzien. De noordtoren is met 157,38 meter zeven centimeter hoger dan de zuidtoren. Voor beide geldt dat we 509 treden moeten beklimmen om ons naar boven te worstelen. Of, en zo ja via welke toren we de lucht ingaan, valt nog te bezien. Klimmen is niet hetzelfde als wandelen. Op de begane grond ontdekken we vanzelf dat de kerk de vorm van een kruis heeft. Wandelend langs het schip en de torens leggen we 144,58 meter in de lengte en 86,25 meter in de breedte af. Dat zijn in totaal ongeveer 509 gelijkvloerse passen. In bewondering stappen we de kerk binnen om de bijzondere inventaris met glas-in-loodramen uit de 14e en 16e eeuw te zien. En na ons rondje om de Dom gaan we ook het station van binnen bekijken.

Van een wandeling langs de Rijn, met talrijke terrasjes, komt het eveneens. De kathedraal ligt slechts op 250 meter van de rivier. Dan kunnen we een indruk opdoen over hoe deze stad in elkaar steekt en welke verschillende bouwstijlen hier zijn gehanteerd. Koln Hauptbahnhof, Hohenzollernbrucke, Ludwig-museum en Romeins-Germaans museum liggen onder voetbereik bijeen. Museum Ludwig is het museum voor moderne kunst van de stad Keulen. Het toont beeldende kunst uit de 20ste en 21ste eeuw en behoort tot de toonaangevende musea voor moderne kunst in Duitsland. Het Romeins-Germaans museum bevindt zich in de directe omgeving. Het gebouw is door zijn opvallende architectuur een karakteristiek onderdeel van het stadsbeeld. Sowieso maken we een keuze uit vele musea, die onze aandacht verdienen, zoals Kolner Filmhaus, Stadtmuseum, Museum fur Angewandte Kunst, Biermuseum en Duftmuseum im Farina-Haus.

Een groenwandeling leidt ons door het August Sanderpark. Over een voetbrug kunnen we het spooremplacement oversteken om vervolgens een miniboswandeling te maken en tot besluit door de romantische Stadtgarten te gaan. Een ding staat vast: we passeren prachtige kerken, die we uit nieuwsgierigheid even zullen betreden. Langs de kantoren, radio- en televisiestudio’s van de WDR gaan we dan richting historische, horecarijke binnenstad. Daar is het in de nauwe straatjes met prachtige honderden jaren oude panden genieten geblazen. We stappen een hofje binnen, bekijken het oude Stadhuis en steken de Alter Markt over.

(wordt vervolgd)