(200) SAM69+, over ‘Vaartje’ van tweehonderd

4 juli 2015 - Damme, België

Zaterdag 4 juli 2015

Lamme Goedzak en Belgisch bier

Bij ‘honderd dagen schrijfzaamheid’ – honderd dagen geleden - tover ik ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween’ tevoorschijn. Zover als die boektitel ben ik (nog) niet. Honderd dagen later haal ik er opnieuw een boek bij: ‘De man die 200 keer ontsnapte’. Hoewel ik geen van beide centennial boeken las, is de tweede titel mij wel overkomen, zij het niet via een boekenkist. U begrijpt, ik probeer mijn serie dagelijkse blogschrijfsels van een rugnummer te voorzien. Deze meegerekend zijn het er tweehonderd, wat de ‘Slag bij Waterloo’ in jaren is.

Over Napoleons ondergang gesproken, aan zeeslagen had hij een broertje dood. Voor de kleine maarschalk géén ‘ter land, ter zee én in de lucht’. Op het land lijkt hij niet te kloppen, op zee daarentegen gemakkelijk, zeker tegen Engelsen. In de bevoorrading van Franse troepen speelt het netwerk van kanalen achter de kust een rol. De ‘Damse Vaart’ dient om Brugge met de Westerschelde te verbinden. Wie hier langs fietst, kan zich niet voorstellen dat het ooit een militair project was. In 1810 geeft keizer Napoleon opdracht tot het graven van dit kanaal. Daarom noemt men het door bomen omzoomde water vroeger ‘Napoleonvaart’.

Deze idyllische Damse Vaart tussen Brugge en Sluis is bij fietsers en vissers beroemd. Uitgerekend dit jaar – postume Napoleontische invloed? – viert het kanaal zijn tweehonderdste verjaardag. Tweehonderd jaar Slag bij Waterloo, tweehonderd jaar Damse Vaart, tweehonderd dagen blogartikelen van SAM69+. Hoog tijd voor een feestje!

In het mooie Damme zijn de inwoners in ieder geval trots op hun Vaart, ook al vernielde hij een deel van het dorp. Tal van huizen en de markt zijn toen verdwenen. Dat zie je niet meer, nu alles mooi en groen is op de plek waar die ‘Napoleonvaart’ het polderstadje doormidden snijdt. Twee eeuwen na het graven wordt groot(s) gevierd. Op de kalender staan een culinair weekeinde ‘Bonappetit’, huifkartocht met paard en wagen, meeschilderen aan open-lucht-schilderij van twaalf meter (het lijkt Limmen wel), straatmuziekfestival in Damme zelf en een stand-up ‘peddel-happening’ op de vaart. Zoektochten op de fiets ‘Kraak de code van de Damse Vaart’ en ‘100% West-Vlaams in Damme’, een theaterfestival en tentoonstelling ‘200 Jaar Damse Vaart’ besluiten het feestelijke jubileumjaar.

Het iconische landschap van de Damse Vaart met zijn majestueuze rij bomen erlangs biedt een schilderachtig panorama van het Brugse Ommeland. Ik ga Brugge, Damme, Sluis en omliggende Zwinstreek vast een keer op de fiets ontdekken. Wie weet, levert dat mij onderweg indrukken en ervaringen op, goed voor nog eens tweehonderd blogteksten. Ik meld mij langs de vaart in ieder geval bij boot ‘De Lamme Goedzak’, wetend dat daar authentieke verhalen worden verteld. Net als de beste vriend van Tijl Uilenspiegel ben ik ook een levensgenieter, die best van een beker bier houdt. Zeker en vast van het Belgische bier, dat in de Scheldebrouwerij in België wordt gebrouwen. Eerst bij vier bier ga ik nadenken over vierhonderd en het organiseren van een fantastisch (fiets)feestje vol vertier.

1. Tineke:
    4 juli 2015
    Eind augustus of begin september bloeiend lamsoor kijken in het Zwin! Laarzen aan, fiets in de stalling, kijker om de nek met de boswachter mee over het slik.............Méér dan 100 herinneringen komen boven. Tentje mee en voor één weekendnacht op de natuurcamping in Groede.
    Tijl zou trouwens van dit mooie zomerweer verdrietig zijn geworden: Na regen komt zonneschijn - en na zonneschijn komt................juist, weer regen.