(204) SAM69+, over ‘goud’ voor Nummer d’Or

8 juli 2015 - Den Haag, Nederland

Woensdag 8 juli 2015

Sportieve bezems vegen schoon

Afgelopen weekeinde gaan beelden van de Grand Départ in Utrecht de hele wereld over. Wielrennen op z’n best in het centrum van ons land. Ook mondiaal op televisie: Beach Volleybal op stadsstranden van Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Apeldoorn. De hofstad heeft de eer om finale-centrum te zijn. Krijgt het Haagse podium bij de dames (beachvolleybal is attractiever dan voetbal) zijn verwachte clean sweep (goud, zilver, brons voor één land), de eindstrijd bij de mannen moet de kroon op de loopbaan van Reinder Nummerdor opleveren.

De 38-jarige topper verliest tijdens Olympische Spelen 2012 in Londen het brons in de ‘troostfinale’. Bij WK 2015 lijkt op de ‘oudgediende’ geen maat te staan. Met strijdmakker Hagenaar Christiaan Varenhorst overleeft hij de halve finale tegen een koppel uit Brazilië. In de eindstrijd om goud of zilver treft het Oranje-duo twee andere swingende ‘Sambadansers’. Het slaat nergens op, maar ik herinner mij dat ik op mijn 38-ste door mijn trainer weer in het eerste van mijn voetbalclub werd opgesteld. Mijn ‘finale’ op ‘oude dag’ streelde mijn eergevoel. Hoe voelt Nummerdor zich, met enkele grijze haren, maar topfit en mentaal pico bello?

In de eerste set van de finale komen de Brazilianen er niet aan te pas. Met duidelijke cijfers gaat de winst naar de Nederlanders. De tweede set is andersom. Nummerdor en Varenhorst verliezen focus, de set gaat met grote cijfers naar de Zuid-Amerikanen. In de beslissende derde set volgt een zenuwslopend gevecht. Oranje slaat vroeg een gaatje, de ‘kanaries’ slaan flink terug. De strijd om het beslissende punt sloopt de zenuwen. Als Varenhorst een matchpoint van de Brazilianen ongedaan maakt, deinen de pontons onder de tribunes op de Hofvijver op en neer. Holland verovert vijf matchpoints, maar Nummerdor verliest opnieuw zijn focus. Brazilië wint. Het slaat nergens op, maar ik voorspelde het vooraf.

Varenhorst, aan het begin van zijn carrière, luistert naar aanwijzingen van Nummerdor, man op retour. Hegemonie met gouden winst moet zijn kroon worden. Het verlies wordt een val in een ‘zilveren gat’. Naar mijn mening terecht, want Oranje krijgt in zijn halve finale ten onrechte het matchpoint toegewezen. De opponenten protesteren, tv-beelden tonen Braziliaans gelijk aan, de Nederlanders houden zich van de domme. Nummerdors uitleg over die beslissing blijft mij dwars zitten. Het slaat nergens op, maar ik denk aan uitingen als ‘RESPECT’ en ‘Fair Play’ op sportvelden. Op dit ultieme moment ver te zoeken, vooral bij Hollandse hoofdrolspelers. Varenhorst luistert naar Nummerdor, die zich uit de situatie kletst (Was situatie andersom, ware ons land te klein!).

Wil je écht wereldkampioen worden, erken dan ruiterlijk dat de referee het mis heeft. Geef uit sportief oogpunt toe - in Beach Volleybal gebruikelijk - dat de bal is aangeraakt. Dan win je op eerlijke wijze alsnog de halve finale en ontvang je als beloning het goud van de finale. Nu zijn de Braziliaanse finalisten extra gemotiveerd om genadeloos terug te smashen.

Ik heb sporters, bobo’s noch verslaggevers over de onsportieve gedraging gehoord. Vreemd.

1. Marijke:
    8 juli 2015
    Op de spannendste momenten in die finale daar in Den Haag, met dat deinende ponton, deed ik mijn ogen dicht, kan anders niet slapen:-), dus het onsportieve is mij ontgaan, ondanks gebabbel erover. Enfin, zilver is dus op z'n plaats!