(206) SAM69+, over wegingen om zuidwaarts te trekken

10 juli 2015 - Maastricht, Nederland

Vrijdag 10 juli 2015

Nooit op zondag

Maastricht heeft zoveel te bieden, dat één dag bij lange na niet volstaat. Reis mee en ontdek de pleziertjes van een culinair rondje. 'Maison Blanche Dael', de lokale koffiebranderij in quartier Latin, heeft de lekkerste vlaai van de stad, schenkt speciaal bier op de fles en overheerlijke koffie. Deze streekspecialiteiten kun je genieten op het terras van 'Café Lure', waar je in de watten en niet in de luren wordt gelegd.

Omdat het een Belgische specialiteit is, moeten we een ‘oogje dichtknijpen’, maar Maastricht ligt dicht tegen België aan.  Wij doen het opnieuw: bij ‘Friture Reitz’ op de markt aansluiten in de rij voor allerlekkerste frieten. In de wacht leer je hoe zo’n puntzak op te bestellen: “Doe mij maar twee tuutjes”.

De ‘Bisschopsmolen’ is de oudste draaiende watermolen van ons land met ambachtelijke bakkerij. Onder het drinken van koffie kun je de bakkers aan het werk zien. Zij bakken ambachtelijk (spelt-)brood en vlaaien. Limburgers vinden dat je ‘vla’ (zo noemen zij vlaai) nóóit op zondag moet eten. Dan is het immers geen verse vla. Wil je proberen hoe het moet, kun je hier zelf een vla bakken (niet op zondag!).

Alternatief voor de rustdag is ‘Café Zondag’, uitgelezen plek voor een zondagse lunch, welke dag van de week het ook is. Het is een hippe plek op de route van NS-station over de oude Servaesbrug naar de binnenstad. Wij zijn al eens binnen gewipt en gaan nu vóór de brug linksaf. Langs de kade lopen we naar Plein 1992 om te kiezen tussen Café Zuid en Coffeelovers. Voor andere verrassingen boek je bij VVV Maastricht een ‘Proef Maastricht-wandeling’.

Bourgondische liefhebbers, die van een mooi panorama houden met een heerlijk glaasje wijn in het vooruitzicht, nemen een kijkje bij de 'Apostelhoeve'. De wijngaard dichtbij Maastricht produceert voornamelijk witte wijnen, die internationaal zijn bekroond. Het loont de moeite Maastricht even te verlaten, de beloning is prachtig uitzicht vanaf de Louwberg.

Aldus is het tamelijk eenvoudig om een dag te besteden. Toch moet je op een gegeven moment weer naar huis. Hoe plezierig is het dan niet om een overheerlijke vla(ai) mee te nemen. De beste keuze is die van ‘Bakker Mathieu Hermans’, door de ANWB uitgeroepen tot beste vlaaienbakker van de stad. Een bakkerij met veel ervaring, sinds 1936 wordt alles er nog dagelijks vers gebakken (behalve zondags). Mathieu Hermans geniet grote naamsbekendheid en is een begrip in Maastricht en verre omstreken. Zijn vlaaien worden volgens oud familierecept gebakken, net als befaamde suikerbollen en koffiebroodjes.

Vergeet evenmin dat Maastricht van oudsher de stad van lekkere chocolade is. Bekende generaties van bonbonmakers vervaardigen al eeuwenlang op ambachtelijke wijze lekkernijen van uitgelezen soorten chocolade. Laat het heerlijk zoete aroma van bonbons je tegemoet komen in ‘Chocolatier Friandises’. Ook bij ‘Chocolate Company’ is chocola in alle smaken en kleuren te vinden. De authentieke chocolaterie ‘Olivier Bonbons’ maakt als enige bonbons volgens de geroemde receptuur van Olivier, een begrip in de regio.

Maastricht, heerlijke stad zonder hoesje.

1. Marijke:
    10 juli 2015
    Maastricht als luilekkerland, dat wordt een letterlijk snoepreisje met Bourgondische inbreng. Een lekkernijen-invalshoek is weer 's wat anders dan eentje die een historische stadswandeling behelst, hoewel ook die niet te versmaden is. Heerlijke stad, Maastricht...snoep ze!