(219) SAM69+, over zonnig voetfeest in het Geuzenspoor

23 juli 2015 - Egmond-Binnen, Nederland

Donderdag 23 juli 2015

Van Egmond naar Bergen

Dat Berger- en Egmondermeerpolders hun 450 jarig bestaan vieren, is mij inmiddels genoegzaam bekend. Met tevredenheid kijk ik terug op de wandeling ‘Lentekrieken’. Zo leer ik mijn woonomgeving beter kennen. Vele vlaggen dragen BEM450 als leidend logo voor een festijn, dat uit diverse activiteiten bestaat. Ik neem aan de verhalenwedstrijd deel en woon de prijsuitreiking bij, ik trap een rondje ‘Toer de Boer’, fiets de Kunst- en Cultuur Route.

Op woensdag 22 juli maak ik de fantastische wandeling ‘Geuzenspoor’ mee. Reikwijdte verder dan lentekrieken en fabelachtig mooi weer om polder te peilen met select gezelschap onder leiding van gidsen Kees en Timon, ‘(gast)Heren van Egmont’, in aanmerking komend voor een ‘Geuzenpenning’.

Bij ‘Benedictushof’ in Egmond-Binnen verkondigt de nog bewolkte hemel boven de Abdij uitstekend wandelweer. Kerkklokken beieren 450 keer bem, bem, BEM. Timon schenkt koffie in, Kees brengt de BEM-vlag prominent in beeld. Rond tienen spoort de groep in zuid-noordrichting door het verborgen landschap rond de Abdij van Egmond. Kees, Timon en Henk uit Heiloo lichten een sluier geschiedenis op. Historie van groei en verval, van oorlogen met geweld, plundering en brandstichting. Het eerste stenen Abdijkerkje uit het jaar 900. Wederopbouw van de Abdij in de jaren 1930 op een van de belangrijkste historische plekken van westelijk Nederland. Beukenbomen, die verdwenen kerkbeuken markeren.

Over het Binderpad, langs ‘Haventje van Egmond’, langs wat het ‘Stet’ heette. Mij blijven de woorden “Inbraken vanuit de zee” bij. Geen piraterij, maar kracht van het zeewater. Opnieuw koffie bij de ‘Kraakmanhoeve’. Kees (gitaar) en Timon (long whistle) brengen een muzikale ode ten gehore, Iers getinte verpakking, muzikaal en tekstueel vakwerk. “Aan die mooie Hoevervaart, die blijft mij alles waard …”, hoor ik het jongetje van zeven in singersongwriter Kees naar voren brengen. Kapitein Jaap trakteert op een boottocht over de Hoevervaart, naar landelijk pittoresk Egmond aan den Hoef, tot de aanlegplaats waar ooit een trammetje zijn geuzenspoor trok. Tussen rietkragen door, waar in vroeger tijden monniken schaatsten, blijkt Jaap volleerd stuurman op de waterweg, waar vroeger 2.700 keer per jaar verkeer langs voer. Wij genieten met gestrekte halzen van omringende natuur, bukkend voor lage onderdoorgangen, benieuwd naar filmbeelden, die cameraman Cor continu schiet. Een groet brengend aan de Lamoraal - ook in Zottegem (West-Vlaanderen) te zien - vernemen we de geschiedenis van de laatste tramrit Egmond-Alkmaar op 6 oktober 1934 om 22.49 uur. Ondanks het ‘Comité tot behoud van de tram’.

We houden plaspauze in de ‘Arendshoeve’, fraaie boerderij uit 1914, waarin honderduit fotograferende Christien als ‘niet-boerin’ haar domicilie weet. We naderen de ‘Bosmolen’ op de grens van Berger- en Egmondermeer, waarna nog twee wiekdragers en vliegveld Bergen – Ecodorp, waterberging - volgen. Onder stralende zon eindigt ons Geuzenspoor op de uitrustplaats in Bergen: de Ruïnekerk. Het duo BEM450-gastheren offreert ons tot besluit van de vijftien kilometer lange wandeltocht een verfrissende slotdrank. Luid applaus wordt hun welverdiende deel.

(Gangmaker Kees adviseert om zondag 16 augustus 2015 vrij te houden voor ‘Zomerfestijn’ bij de Bosmolen aan de Hoeverweg).

1. Marijke:
    23 juli 2015
    Wat moeten die Kees en die Timon een grote liefde voor hun Berger-en Egmondermeerpolders koesteren en hoe mooi dat ze die liefde overdragen op o.a. jou. Op die wijze veel te weten komen van de historie van de eigen woonomgeving is ook om te 'koesteren'.
  2. Peter:
    24 juli 2015
    Dank Peter voor je mooie en enthousiaste verhaal van een schitterende dag in de BEM-polder!
  3. Peter:
    24 juli 2015
    Goed verwoord Peter, we hadden een geweldige dag!
  4. Peter:
    24 juli 2015
    Leuke blog heb je geschreven.
    Het was inderdaad een voortreffelijke, afwisselende en onvergetelijke dag.
  5. Peter:
    24 juli 2015
    Daar sluit ik me volledig bij aan, mooi verhaal Peter. Ik heb het laatste deel ook met veel plezier meegelopen en genoten van de prachtige polder !
  6. Peter:
    24 juli 2015
    Na Marijke bedank ik in volgorde ook resp. Kees Kraakman, Timon Ytsma, Henk Hamers en Gusta voor hun reacties (hun namen horen dus als afzender bij de reactie te staan).