(238) SAM69+, over de hele wereld in een land

11 augustus 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dinsdag 11 augustus 2015

Bierkaai of Quay Four

Ons avontuur naar een ‘pracht van een landschap’ nadert. Zuid-Afrika, waar de zon in warme zeeën smelt en horizonten eindeloos lijken. We gaan een stukje van het pittoreske land op onze manier verkennen. Hopelijk wordt het een reis om nooit meer te vergeten, eentje om voor altijd te koesteren. In Zuid-Afrika treffen we een wonderlijke, diverse, interessante, boeiende mensenfamilie. Rassen, culturen, talen en religies vormen een smelkroes, die openstaat voor moderne invloeden. In deze ‘wieg  van de mensheid' (Cradle of Humankind) begint vier miljoen jaar geleden onze geschiedenis. Nomaden van Afrika gingen de wereld bevolken vanuit het zuidelijke puntje van het continent, waar wij voor het eerst voet aan de grond zetten.

Bij aankomst ontmoeten we direct een paradijselijke plek aan de voet van Afrika: de Kaappunt. Hier is onmiddellijk de confrontatie met de grootsheid van ‘Moeder Natuur’. De kustlijn biedt zicht op de ontmoeting van twee oceanen - Atlantische en Indische - en een overvloed aan fauna en flora. De Tafelberg doemt op achter het befaamde, immens populaire waterfront van Kaapstad. Verwaarloosde loodsen en opslagplaatsen zijn gerestaureerd en vormen een sprankelend gebied met restaurants, theaters, hotels, bars en specialiteitenwinkels. Ik probeer te onthouden dat Quay Four een van de populairste kroegen van heel Zuid-Afrika is.

Als Jan van Riebeeck in 1652 aan de voet van de Tafelberg aan land komt, kan hij niet voorzien welke schitterende stad rond de baai zal verrijzen. Vele mooie, historische gebouwen hebben pogingen tot verwoesting door vastgoedontwikkelaars overleefd. Op het met keien bestrate Greenmarket Square strijden bedrijvige kraamhouders op de vlooienmarkt om een schaduwrijk plekje. Bloemenverkopers zijn er altijd present.

In onze huurauto maken we over de weg rond Chapman’s Peak, uitgehouwen in bijna loodrechte kliffen, ongetwijfeld een van onze spectaculairste ritten ooit. Zeshonderd meter hoge kliffen vormen de zuidflank van Houtbaai, een onafhankelijke stad met vissershaven. Misschien genieten we ook van het uitzicht op Cape Point, de spectaculaire ontmoetingsplaats van het warme water van de Valsbaai en het koudere van de Atlantische Benguelastroom. De massieve landtong stond onder zeelieden vroeger bekend als de ‘Kaap der Stormen’. De Engelse ontdekkingsreiziger Sir Francis Drake had een vriendelijker kijk op het gebied. Hij noemde het ‘de fraaiste kaap op de hele aardbol’.

Ook hier is sprake van een spectaculaire wandeling. Hij loopt door een absolute wildernis - van Cape Point naar Kaapstad - en steeds zie en hoor je de miljoenenstad. Het moet fascinerend zijn, alleen is de afstand met 73 kilometer wat veel van het goede. De meeste wandelaars maken er een vijfdaagse van. Waar de eerste Kaapbewoners - de Khoi-San - de Tafelberg Hoerikwaggo (‘Berg in de zee’) noemden, heet de wandeling Hoerikwaggo Trail. De hele route is door vierhonderd werkloze mannen en vrouwen in vier jaar aangelegd. Sommigen van die voormalige arbeiders zijn nu berggids, drager of parkwachter. Ik denk echter niet dat het ervan komt dat wij een hunner tegenkomen.

Zuid-Afrika is de hele wereld in een land, waarvan wij een deeltje gaan zien.

1. Marijke:
    11 augustus 2015
    Wat jullie al wandelend vast en zeker tegenkomen in de buurt van Cape Point zijn de bobbejanen...en die zijn best agressief, dus waak over je kostbaaheden zoals camera's, ze zijn er gek op. Vooral Erna als floraliefhebster zal van die alom aanwezige protea genieten, pal ook langs die spectaculaire kust, waar de zeeën wild tegenaan klotsen.
    Hoop dat de kabelbaan intussen zijn onderhoudsbeurt genoten heeft, want jullie moeten echt die Tafelberg op, superuitzicht daar en ook de klipdassies op de berg verhogen de vakantievreugde. Veel voorpret gewenst!