(242) SAM69+, over het stadje der eiken

15 augustus 2015 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Zaterdag 15 augustus 2015

Wijnproeven tussen de luipaarden

In ons reisprogramma ‘Route 62’ door Zuid-Afrika lees ik bij dag 11 van Robertson naar Stellenbosch: …’s Morgens kunt u ontbijten op de veranda en zien hoe de zon opkomt. Via de schitterende Franschhoek Pass rijdt u naar Franschhoek, u hebt werkelijk een uniek uitzicht over de wijnvalleien. Het is leuk om het Hugenotenmonument en het historisch centrum met vele antiek- en handycraftwinkeltjes te bezoeken. Hierna rijdt u door naar Stellenbosch met haar vele mooie Kaap-Hollandsche huizen

Stellenbosch staat bij veel reisgezelschappen op het programma. Hier sticht VOC-gouverneur Simon van der Stel in 1679 na Kaapstad een tweede nederzetting. Deze wordt naar Van der Stel zelf vernoemd, met verwijzing naar het bos op het toenmalige eiland in de Eerste Rivier. Veel reisgidsen noemen Stellenbosch het gezelligste stadje van Zuid-Afrika. De op een na oudste stad telt 43.000 inwoners en is beroemd om zijn wijnen, universiteit en de prachtig gerestaureerde Kaap-Hollandsche huizen.

Stellenbosch wordt ook wel The City of Oaks genoemd, naar de ruim tweehonderd jaar oude eiken die de straten met hun Victoriaanse en Georgian huizen flankeren. Een wandeling door de stad hoeft dankzij de schaduw van de eiken niet al te inspannend te zijn, een hele geruststelling. De straten zijn opvallend breed, want vroeger moesten ossenkarren een draai kunnen maken.

Een bezoek aan Stellenbosch begint vaak bij de ‘Moederkerk’, met zijn ranke toren een markant herkenningspunt. In de Dorpsstraat bevindt zich in een Victoriaans pand de onvermijdelijke ‘Oom Samie se Winkel’, een winkel van Sinkel uit vervlogen tijden, waar toeristen zich verdringen. Wij ook? Stellenbosch is meer dan alleen de Dorpsstraat. In de Hertestraat staan gerestaureerde slavenhuisjes. Aan het centrale plein staat het massieve ‘Kruithuis’ uit 1777. Op een terras kunnen we ons in ieder geval aan de gezellige drukte op straat vergapen. Opvallend veel jonge mensen, studenten aan de universiteit. Niet voor niets wordt Stellenbosch het ‘Oxford van Zuid-Afrika’ genoemd.

… Het charmante Baruch Guest House heeft een rustige ligging niet ver van het historische centrum van Stellenbosch. De eerste wijnboerderijen vindt u al op een paar kilometer afstand. De guesthouse heeft een fijne huiselijke sfeer, beschikt over een klein zwembad met ligstoelen en een leesruimte om even tot rust te komen. De kamers zijn voorzien van airconditioning, televisie, kluisje, minibar en badkamer met douche en toilet …

Echt veel tijd om lang van Stellenbosch te genieten laat ons reisprogramma niet toe. Het wijnland aan de Kaap is een van de drukst bezochte streken van het land. Daar moeten we dus ook een graantje (‘druifje’) van meepikken. Het gebied wordt door hoge, door ravijnen doorsneden bergen omringd, waar nog luipaarden in het wild voorkomen. Tussen de beboste bergen en de uitgestrekte wijngaardhellingen zullen wij ons echter eerder in Europese contreien wanen, tenzij we onverwacht zo’n poezenbeest tegen het lijf lopen.

De meeste Zuid-Afrikaanse wijnboeren beschikken over fraaie proeflokalen op hun wine estate. Een (on)verwachte tussenstop voor een wijnproeverij zit er dus sowieso in.

1. Marijke:
    15 augustus 2015
    Was weer helemaal terug in Franschhoek, ook bij het Hugenotenmonument [mooi!] en op de door jou beschreven plekken in Stellenbosch. Ome samie se winkel niet overslaan hoor, hoe toeristisch ook. En dat witte kerkje zie ik ook zo voor me. Die twee, kerk en samie liggen een endje lopen uit elkaar, dat wel. Maar jullie beschikken over een auto nietwaar? De wijngaarden vormen een uniek landschap, wij werden er verliefd op, net als op de taal en dan bedoel ik het zangerig aandoenlijke Zuid-Afrikaans.