(243) SAM69+, over indrinken en uitwuiven

16 augustus 2015 - Ijmuiden, Nederland

Zondag 16 augustus 2015

Half Moon, Sun Flower

Komende woensdag vaart de SAIL-In-parade het Noordzeekanaal van IJmuiden naar Amsterdam op. De optocht van Tall Ships en ander varend erfgoed is met twaalf kilometer langer dan ooit. De traditionele aftrap voor SAIL Amsterdam beleeft zijn negende editie, het hele dagprogramma is via de televisie te volgen. Ik pijnig mij de hersens om ergens een plekje langs de wallenkant te zoeken, in het besef dat ‘stille stekkies’ uitgesloten zijn. Het lijkt mij boeiend om de colonne te water van meer dan vijftig Tall Ships in levende lijve te zien.

Tussen dertien primeurs, vijf Nederlandse marineschepen, een elftal Marine-opleidingsschepen uit elf verschillende landen, acht replica’s en honderden erfgoedvaartuigen is ‘Team Brunel’  ongetwijfeld blikvanger. Duizenden schepen en scheepjes vergezellen de stoet op weg naar Oranjehaven en andere IJ-havens. Begeef ik mij tussen massaal uitgelopen publiek? Hangt mede van het weer af. Het festijn is in de buurt, maar niet om de hoek. Om mijn zeilpak tegen regen mee te nemen, trekt mij niet. Sterker, als ‘mooi-weer-fietser’ bezit ik geen regen- of zeilpak.

Staand op de ra’s begroeten de crews hun aanhangers, die bij de unieke intocht schepen aantreffen die op weg naar onze hoofdstad nog nooit eerder waren te zien. Tot de primeurs behoort ‘Young Endeavour’, die speciaal uit Australië overkomt. Zit onze Ozzie-vriend en zeilfanaat Bruce R. achter deze inzending? Uit Spanje komt voor het eerst de replica van de legendarische ‘Nao Victoria’, oorspronkelijk 16e eeuws schip, dat tussen 1519 en 1522 als eerste zeilschip een geslaagde reis rond de wereld maakt. Ondanks de naam - onze good old Victoria uit Hilversum - geloof ik niet dat mijn broer uit Spanje bij deze inzending een rol heeft gespeeld. Landnomaden als hij en ik hebben geen zeilleven geleefd.

Ook voor de eerste keer komt een charmante replica uit Tsjechië: ‘La Grace’. Ecuador blijft niet achter en stuurt de ‘Guayas’, de naam van een rivier en provincie in het zuidwesten van het Zuid-Amerikaanse land. Het schip stond al op de verlanglijst van eerdere SAIL-edities. De eveneens Latijns-Amerikaanse ‘Esmeralda’ vertegenwoordigt Chili voor het eerst en uit Noord-Amerika komt de ‘Half Moon’ (Halve Maen), die net in Nederland is gearriveerd en mij door zijn naam aan het boek ‘Blauwe Wegen’ van William Least Heat Moon doet denken, hoewel deze reisschrijver net als ik een landrot is.

Ik moet trouwens gniffelen als ik een aanbieding van Tall-Ship-Zonder-Zeilen ‘De Zonnebloem’ tot mij neem. Voor 125 euro kan ik met 149 strijdmakkers vanaf een toplocatie het SAIL-festijn bekijken. In het douceurtje zijn donatie en borrelarrangement inbegrepen. Het betekent ’s middags van twee tot zes liefst vier uur lang onbeperkt bier van de tap en huiswijn (in)drinken. Schip Ahoy, in de Achterhoek heet dat comazuipen, een activiteit die het westen kennelijk heel gemakkelijk de wind in de zeilen geeft. Het buitenkansje blijkt in no time uitverkocht. Zal ik dan toch maar thuis voor de buis blijven?