(251) SAM69+, over tuintje met torenhoge bergtoppen

24 augustus 2015 - Knysna, Zuid-Afrika

Maandag 24 augustus 2015

Wilde oesters, wilde olifanten

Wanneer wij naar een van de mooiste stukjes kust van Zuid-Afrika rijden, is Erna nog niet jarig. Toch vieren we met ons tweeën de ‘Tuinroute’ (Garden Route), een van de populairste bestemmingen. Hij strekt zich uit van Mosselbaai via Wilderness, Knysna en Plettenberg Bay aan de Storms River Mound tot voorbij genoemde baai. In de Garden Route gaat het om een Afrikaanse ‘tuin’, geen keurig aangelegd tuinlandschap in Europa. Wij komen in het zuidelijk halfronde voorjaar door weelderig regenwoud, langs prachtige stranden tussen de rotsen, over torenhoge bergen en door kleine gehuchten in een mild Europees mediterraan klimaat. Een alternatieve Algarve-rit.

In het hart van de Tuinroute ligt Knysna, parel van Western Cape en Garden Route. Het strand ligt aan een lagune met helder blauw water, omzoomd door bergen en diepe bossen. De bossen zijn de oudste van heel Zuid-Afrika, zandstenen kliffen lopen door tot waar de lagune in de Indische Oceaan overloopt.

Knysna staat bekend om oesters met aparte smaak en wilde olifanten, die in aantal sterk zijn geslonken. Niet voor de grap staat het bord ‘Voorzichtig: Olifanten’ langs de weg. In de 19e eeuw leefde nog een populatie van vijfhonderd stuks, de meedogenloze jacht bracht dit aan het begin van de 20e eeuw tot enkele tientallen terug. Nu schijnen er nog maar drie van deze zeer schuwe dieren in het enorme Knysna Forest te leven. Een botsing met zo’n mastodont is volgens mij alsof je de hoofdprijs in de staatsloterij wint. Dat is mij nog nooit gebeurd, want ik doe niet mee.

Wij logeren in guesthouse ‘Bradach Manor’, dat prachtig uitziet over de Knysna Lagune en The Heads. Wat gaan wij hier doen? Wandelen langs de Indische Oceaan - ik zie Erna schelpen zoeken - en in onze vrije tijd zonnebaden op de zandstranden van Leisure Isle of Buffalo Bay. We bekijken vast en zeker ‘Waterfront’ van Knysna, miniversie van dat van Cape Town. Knysna’s elegante, in de late jaren 1990 gebouwde waterfront heeft twee verdiepingen van stalen structuur met houten pier.

Onze verblijfstijd is beperkt, dus zullen we keuzes moeten maken. Een bezoek aan een van de talrijke townships geeft ons de kans meer over de geschiedenis hiervan te weten te komen. De Xhosa-cultuur is interessant genoeg om te proberen in een ongedwongen sfeer met deze lokale bevolking in contact te komen. Misschien wil ik ook deelnemen aan een ‘Oyster Farm Tour’ op Thesen Island. Op deze tocht zijn wilde oesters te proeven, zodat ik daar ook alles over te weten kan komen. Ik weet nu al dat Erna geen enkele slurppoging waagt, dus dubbele porties voor mij.

Toch zal de authentieke belevenis van een maaltijd in township ‘Nekkies’ meer aan ons trekken. In het rustieke ‘Roosterkoek Kaya Restaurant’ kunnen wij van het traditionele Xhosa-eten en -gastvrijheid genieten. Dat spreekt meer aan dan een power lunch in een fijnproeversrestaurant. Die kost net zo veel als het maandloon van een in een lemen hut wonende Xhosa.

1. Tineke:
    25 augustus 2015
    Wat zal dat een geweldige reis worden! Ik kan je voorpret heel goed begrijpen.
    Kom alvast in vakantiesfeer met de muziek van Ipi Tombi op de eind 70er jaren uitgegeven LP die op youtube staat (de musical draaide toen in London voor het eerst).
    Afrikaanse muziek, boeken die in Afrika spelen, films, ik kan er geen genoeg van krijgen. Ook al is ons enige bezoek aan dat continent Tunesië (in onze jonge jaren).
    Ik kan het niet laten om de lezer in jou een paar tips te geven over boeken die in Afrika spelen...............
    Ton van der Lee: Het zandkasteel (Mali) en Solitaire (Namibië) - mijn favorieten
    Ton van der Lee en Jandries Groenendijk: Geheimen van de Maasai
    Kobie Krüger: In de wildernis (Z.Afrika op de grens met Mozambique)
    Ffyona Campbell: Te voet door Afrika (vanuit Kaapstad noordwaarts door Afrika)
    Corinne Hofmann: De blanke Masaï + vervolgdelen Terug in Kenia en Weerzien in Kenia (over een leven in Kenia)
    En last but not least: mijn gróte favoriet: Lieve Joris: het verhaal Mali Blues uit het gelijknamige boek

Ik wens jou en Erna alvast heel veel plezier en ik kijk nu al uit naar de reisverhalen. Ga je dat redden in 500 woorden per dag?
  2. Nettie:
    25 augustus 2015
    Leuk om jullie voorpret mee te beleven!! Ben ook erg benieuwd naar je reisverhalen vanuit daar!!
    Ook ik wens jullie alvast een hele fijne vakantie!!