(261) SAM69+, over ons praat ook afrikaans!

3 september 2015 - Mosselbaai, Zuid-Afrika

Donderdag 3 september 2015

Opelugkompleks

Annamarie en husband zwaaien ons uit als we hun gastvrije ‘Potting shed’ in Hermanus verlaten. Ons wachten driehonderd kilometers aan de linkerkant van de weg om in ‘Mossel Bay’ onze volgende bestemming te vinden. De zon begeleidt ons, Zuid-Afrika is weids, groots, ruim, groen en verwent met prachtige, bergachtige achtergronddecors. Struisvogelpolitiek is niet de juiste methode om op het verkeer te letten. Ik houd het koppie erbij, Erna leest de kaart. Af en toe passeren we wel velden vol struisvogels, wij vermoeden dat zij restauratieve doeleinden dienen.

We maken een tussenstop in Swellendam, waar wij het ‘Drostdy Museum’ bezoeken, met ampele uitleg in het Zuid-Afrikaans van de receptioniste, tevens gids en van Franse Hugenoten stammend. Het Museum is een ‘must-see’ van Swellendam. Het wint in 2006 en in 2014 de prestigieuze prijs van ‘Best Museum in the Western Cape’. Al in 1943 opent het zijn deuren om onder meer een beeld van de Nederlandse Oost-Indie-periode te geven. De ‘Ambagswerf’ laat zien hoe ambachtslieden hun vak uitoefenen, terwijl een kleine kudde Namakwa-schapen vredig graast als herinnering aan de Khoi-boeren, die hier ooit woonden. Wij wandelen door ‘die opelugkompleks van die Drostdy Museum en de verskeie historiese geboue… Die Ambagswerf is in die sewentigerjare opgerig om die gereedskap en toerusting van ambagsmanne van die verlede uit te stal: grofsmede en wamakers, kopersmede, kuipers en looiers. Die watermeul, perdemeul en dorsvloer dui op die belangrikheid van koringproduksie in die ou dae …

In 1995 heeft Swellendam zijn 250-ste verjaardag gevierd. Het is na Kaapstad en Stellenbosch het oudste in Zuid-Afrika gevestigde stadje. Het is een perfecte locatie in een schitterende omgeving aan de voet van de Langeberg-bergen. Gebouwen uit lang vervlogen jaren van de 18-e eeuw, zoals het Drostdy-museumgebouw, de ‘Koornlands River’ en de lanen met eiken geven het plaatsje een verademende atmosfeer, ver weg van de hectiek van de grote stad. In het kleine ‘Bontebok National Park’ kun je zeer vele zeldzame, met uitsterven bedreigde vogels zien, en daarnaast de unieke Bontebok en Cape Mountain Zebra.

Net als in Hermanus ontdekken wij ook in Swellendam echtparen die hun geboorteland tegen Zuid-Afrika hebben ingeruild. Het Engelse stel Stephen en Jackie runt sinds 2011 hun Best B&B ‘The Hideaway’, voorzien van zelfbereide producten, het Hollandse koppel Wim en Nicky doet sinds vorig jaar hetzelfde nadat zij jaren daarvoor door het verbazingwekkende Afrikaanse land reisden. Met Babette B&B hebben zij in de mooiste straat precies gevonden wat zij zochten. Je moet zo’n avontuur maar aandurven. Geen hunner vertoont enige neiging om naar het moederland terug te keren. Moedig.

De restauranttip voor de lunch wijst ons op ‘La Belle Alliance’. Hier genieten wij op het terras inderdaad in de schaduw onder de grote wit hout-bomen van de vriendelijke bediening. Als we de ontspannen sfeer ontspannen verlaten, gaan wij op voor de tweede helft van onze dagtrip naar het veelzeggende, hopelijk ook veel belovende Mossel Bay.

1. Marijke:
    3 september 2015
    Wat is dat Suid-Afrikaans toch een aandoenlijke taal, ook eentje met grote zeggingskracht op poëtische wijze. Er zijn mooie CD's in die taal, 'Volksbes' bijv. met variaties op 'Suikerbossie' en 'Bobbejaan klim die berg' en 'Hoe lee die berge tog so blau'.
    Hebben jullie al de vele nesten van de wevervogeltjes gezien? En die gele vogeltjes zelf, die omgekeerd aan die nesten hangen?
    Nu, Mossel Bay ze!