(263) SAM69+, over het perfecte ontbijt

5 september 2015 - Knysna, Zuid-Afrika

Zaterdag 5 september 2015

Baked beans en Bobotie

We worden tijdens onze reis op diverse plekken ‘baie’ verwend. Daar houden we (toch) wel van en we zoeken het ook wel op. Wat we niet verwachten, dient zich vanzelf aan. Nadat we bij aankomst van een delicieuze lunch hebben gesmikkeld, zwijgen we over het avondeten. Geen braaipap, geen biltong, maar bobotie, soort gehaktbrood met eierkoek erover, geserveerd met rijst en salade. Zwijgend smullen zonder kletsen.

De volgende ochtend verorberen we een vorstelijk ontbijt. 'The Bradach Breakfast Bunch’ wenst ons ‘Bon A Petit’ met vriendelijke uitleg:

Net als in 412 andere accommodaties in en om Knysna vragen ook wij ons af wat ons kleine Ikhaya (d.t. locale Xhosa-taal voor Huis) speciaal maakt. Het antwoord is: een goed ontbijt dat altijd iets van de spirit van de overige TTT’s toevoegt (Tourist Tricks we Try!) … dat is een grapje, hoor.

Naar onze mening start een perfect ontbijt met een fantastische, zonnige dag en een briljant uitzicht. Daar voegen wij vers zomerfruit, huisgemaakt brood, zoete muffins en overheerlijke interessante ontbijtschotels aan toe! O, natuurlijk vergeten we het perfecte kopje koffie of thee om de ochtend op te starten niet.

Wat wij met zo weinig woorden eigenlijk willen zeggen, is: “Wij wensen u een prachtige dag en een perfect ontbijt!”.

Meestal hebben wij genoeg aan belegde boterhammetjes, crackertje en bakje muesli. Glaasje jus d’orange is vaste gewoonte, net als wat fruit. Meestal geen warm ontbijt, zoals Engelsen. In ‘Bradach Manor’ haken we in. De menukaart oogt namelijk uitdagend met keuze uit The Afrikaner Farmer, African omelette, Knysna (croquet) Monsier, Bradach Hamblato, The Knysna Breakfast of Baked Beans on Toast. Tot overdaad van kramp is op verzoek zelfs Smoked Salmon beschikbaar. Verder hebben we geen enkele reden tot klaag nie.

Het Waterfront lokt ons. Rond koffietijd heerst hier een ontspannen sfeer, het uitzicht op de jachthaven is formidabel. Het elegante complex uit de late jaren 1990 heeft twee verdiepingen van staal met houten pier. Men noemt het ook de mini-versie van Cape Town Waterfront, wat wij kunnen beamen en wat ons aanspreekt. Enkele inkopen liggen op de loer, van ansichtkaarten tot Zuid-Afrikaanse literatuur uit Knysna (‘Kringen in ’n bos’ van Dalene Matthee) en een Putumayo-cd met ZA-muziek. Restaurantjes zijn hier voor het uitzoeken.

Wij vervolgen ons uitstapje naar de Knysna Heads rotsformaties waar borden langs de weg informeren over het gedrag van walvissen. Wij vinden hun gedrag bepaald niet acceptabel: ze vertonen zich dit keer gewoonweg niet. Dan maar een vissige lunch om onze teleurstelling weg te smikkelen. Dat lukt bij een zonovergoten panorama over de Knysna-rivier die via de lagune in de oceaan uitmondt. Vervolgens rijden we langs Brenton-on-Sea naar Buffel’s Bay, met prachtig zandstrand en rotsachtig deel. Hier zoekt Erna wat schelpen bijeen, waarna we voor ons vakantiegemak terugkeren naar onze Manor op de helling voor een lekker kopje thee onder de zon en view over de lagune.

Het leven is goed in Zuid-Afrika.

1. Marijke:
    5 september 2015
    Klinkt als VAKANTIE! Ook al struisvogelbiefstuk genoten?
    Dalene Matthee schrijft vertederend ontroerend, mede door die in mijn oren naief klinkende taal. Ik zei het al: VAKANTIE,
    Heerlijk! Ook mooi weer erbij? [ des te mooier wellicht als jullie weten hoe bar en boos het hier af en toe met kille tropische bakken uit de grauwe hemel storthoost].
    Perfect ontbijt ze!
  2. Reggy:
    5 september 2015
    Culinair smullen, panoramisch smullen, cultureel smullen, Afrika smullen...stelletje smulpapen zijn jullie. Ga zelf binnenkort smullen van een 4 weekse trektocht Flores-Sumbawa-Lombok-Gili Meno. Alleen zullen mijn ervaringen alleen in mijn gedachten blijven........helaas! Bewondering nogmaals.
  3. Tineke:
    6 september 2015
    Het is heerlijk (en mooi), dat begrijp ik uit de inmiddels uit jouw pen gevloeide verhalen. En Dalene Matthee ontbrak nog in het lijstje wat ik eerder stuurde. Jullie gaan vast genieten van dat boek (weer thuis in ons Kikkerlandje?). Nog heel veel plezier de komende dagen!