(264) SAM69+, over smullen bij Oude Martha

6 september 2015 - Storms River, Zuid-Afrika

Zondag 6 september 2015

Cape Weaver en Red Lory

De rivier die in de lagune uitmondt, heet op z’n Hottentots ‘Knysna’, net als het stadje waar wij vertoeven. De naam wordt uitgesproken als ‘Naisna’, de K wordt ingeslikt. Knysna is afgeleid van ‘Xthuys Xna’ (‘plaats van hout’). Het stadje is in 1895 door Lord Charles Somerset gesticht. In hoogtijdagen is het een belangrijke uitvoerhaven van wol en hout. Nu vormt Knysna het hart van de Garden Route met fraaie stranden en onbedorven bossen.

Hoewel Engels de voertaal is en we met verschillende mensen in contact komen, doen we ons best wanneer iemand ons in het Zuid-Afrikaans bejegent, wetend dat wij uit Nederland komen. Ek verstaan nie alles nie, maar veel dingen wel, zeker als de fantasie over hoe het Somerset verging in Knysna met mij op de loop gaat.

‘Dis nie meer ’n tentdorp met hier en daar ’n huissie, dis bezig om ’n volwaardige dorp te word. Ons het nou ons eie poskantoor, ons eie bakkery …

… Die Knysna gaan die grootste kaai in die land kry, hy gaan die grootste hawe word. Hierdie dorpie gaan groter as die Kaap word, en ek se vir jou die Kaap is baie groot! …

Ik vind het heerlijk om te proberen in het Suid-Afrikaans te reageren, al valt dat niet mee. Woorden en begrippen die worden gehanteerd, zijn even poëtisch als de Vlaamse. En dan heb ik het niet alleen over ‘d’n buitenrechts die een dreun tegen d’n staonder geeft’.

Sonder hulp kon ek hierdie blog nie geskrijf het nie. Daarom se ek opreg dankie aan almal wat behulpsaam was, en ’n spesiale woord van dank aan my leefgazelle Erna, die so gedienstig saam met my deur die Bos met slangekuil moes loop.

Het bos met slangenkuil komt naderbij als wij van West naar Oost Kaap reizen. Zo’n twintig kilometer ten oosten van Plettenberg Baai, aan route ‘The Crags’, maken we een uitstapje naar vogelreservaat ‘Birds of Eden’. Twee ‘kubieke hectare’ inheems bos - grote netten op hoogte omspannen het - is thuisbasis van vroeger in gevangenschap levende vogels. Het eerste project ter wereld in zijn soort. Wat is vroeger, wat is gevangenschap, zijn vragen die we ons niet stellen. Meer dan tweehonderd soorten kwetteren hier om ons heen. Net een ‘top tree walk’ door een tropisch - sticky - regenwoud, geen slang te zien. Ik ontvang een ‘gebakje’ op mijn blote knie (korte broek), ik hoop dat het geluk brengt. De vogelkleuren zijn af en toe fabelachtig.

Op ons gemak trekken we door naar Tsitsikamma National Park, in 1964 opgericht. Het is een tachtig kilometer lange kuststrook vol ongerepte natuur (geelhoutbomen, gigantische varens, lianen, orchideeën), lijkend op een jungle, aan de monding van Storms River. Wij overnachten in Tsitsikamma Village Inn in Storms River Village. Ons hotel stamt uit mijn geboortejaar 1946, heeft 49 vrijstaande, verschillend ingerichte kamers en is gebouwd in prachtige oude ‘Karoo-stijl’. In het hoofdgebouw is de eetzaal van ‘De Oude Martha’, het restaurant waar wij opnieuw gaan smullen.

1. Marijke:
    6 september 2015
    Jullie spreken al een aardig mondje Suid-Afrikaans. Ook al geoefend in die kliktaal, het Xhosa, de moedertaal van Nelson Mandela? Na het Zoeloe is Xhosa de tweede taal van ZA, echt de moeite waard om te proberen. Althans dat geklik.
    Tuinroute, een prachtroute van ongereptheden...wat zijn jullie verrukkelijk los van het thuisfront!