(266) SAM69+, over Kleine Karoo Experiences

8 september 2015 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Dinsdag 8 september 2015

Struise vogels en hun ei

Oost, west, Knysna best. Van Oost Kaap terug over bekend terrein naar West Kaap. Via Knysna langs Wilderness - ontspannen koffiestop - in de richting van George naar bestemming ‘De Opstal Guesthouse’ in Schoemanshoek, Oudtshoorn, prachtige woonboerderij uit 1830. Deze Opstal Farm ligt veertien kilometer buiten Oudtshoorn met eigen restaurant, waar struisvogelvlees specialiteit is.

Hoewel ik autorijden niet meer als mijn hobby beschouw, is de rit door dit prachtige land wel de moeite waard. We vertrekken met bewolkte hemel. Als de zon doorbreekt zijn weidse vergezichten met een soort ‘Blue Mountains’ op de achtergrond formidabel. Wat ’n ruimte, wat ’n natuur, wat ’n pracht. Dat mensen hierheen trekken om zich te vestigen, snappen wij. Wij zijn niet zover, al hebben we onze eerste duizend kilometer door Zuid-Afrika erop zitten. We zien de tegenstellingen, armoedig ogende donkere mensen liftend langs de weg. Townships doen verbazen. Hoe kunnen mensen in dergelijke armoede leven. Als op een bord ook nog ‘Kwanukuthula’ staat, slaat de verbeelding op hol, al kunnen we het woord niet goed uitspreken.

Links rijden went, het informele systeem ook. Willen auto’s inhalen, is de gewoonte van de tragere voorganger om naar de vluchtstrook uit te wijken. Is de passant voorbij, bedankt hij met alarmknipper, de ingehaalde geeft grootlichtsignaal. Dat verloopt vrij soepel, al is het soms bloedlink. Sommige vluchtstroken vernauwen tot halve breedte, op andere lopen mensen, met handel of gereedschap. Men houdt zich overigens keurig aan snelheidsgeboden, vermoedelijk door strenge controle. Voor ons is het natuurlijk wel verrassend als een groep Bobbejanen zich langs de weg aandient. Je zou bijna denken dat zij staan te liften, net als hun menselijke soortgenoten, met een groen briefje van tien Rand in hun knuist.

Oudtshoorn wordt ‘verenhoofdstad van Zuid-Afrika’ genoemd. Dat stamt uit de tijd dat struisvogelveren wereldwijd in trek zijn. In het begin van de 20-ste eeuw is de veren boa trend onder de ‘rich and famous’, waardoor Oudtshoorn gouden tijden beleeft. Menige struisvogelboer stampt een ‘verenpaleis’ uit de grond, vaak van zandsteen gebouwd. Het C. P. Nelmuseum in het centrum van Oudtshoorn vertegenwoordigt deze bouwstijl.

Wij vinden het Karoo-stadje Oudtshoorn (43.000 inwoners) minder aantrekkelijk. We doen er boodschappen en tanken benzine. Gastvrouw Matilde en gastheer Albertus de Bod zijn gedreven om ons over hun domein te informeren. Met kamer 11 hebben we de beschikking over woonruimte van Amerikaanse omvang. Huiskamer, badkamer en veranda in vorstelijk formaat. Hier kunnen we relaxen in groene omgeving met bergen op de achtergrond. ‘Swartberg Pas’ ligt als aanbevolen route onder handbereik. Twee nachten in deze ‘Opstal’ bieden ons tijd om van alles te ondernemen.

Het eerste dat wij na aankomst voor ogen hebben, is een bezoek aan ‘Cango Ostrich Farm’ - ‘Klein Karoo Exoerience’ -, die zijn deuren een kwart eeuw geleden opent. ‘Ons nooi u vriendelik uit om die kultuur, argitektuur, natuurskoon en volstruise van die Klein Karoo te kom ervaar.

Dat hebben we onder leiding van een duidelijk articulerende gids gedaan. Kitschrijk verjaarspartijtje!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    8 september 2015
    Mochten jullie ook op een struisvogel rijden? En er eentje over je heen laten buigen om te voeren?
    De Cangogrot mag je eigenlijk niet overslaan. Zelfs voor een claustrofoob zoals ik is een bezoek daaraan een wonderbaarlijke ervaring, echt baie magnifiek.
    Jullie reis biedt zo te lezen maandenlang blogschrijfstof...wat een land!
  2. Nettie:
    8 september 2015
    Ik neem mijn petje voor je af Peter hoe je met het links rijden omgaat en nog mee doet aan de gewoonte van de suid Afrikanen
    Wat maken jullie weer een mooie reis, ik blijf me steeds weer verbazen hoe jullie dit allemaal doen en ook dat je elke dag weer zoveel en zo leuk verteld, dank je wel hiervoor, ik kijk er elke dag weer naar uit, wat jullie nu weer beleefd hebben!!