(270) SAM69+, over wijnpaleizen en geëmigreerde Belgen

12 september 2015 - Riebeeck West, Zuid-Afrika

Zaterdag 12 september 2015

Amstelveen en Afrika

Bij vertrek uit Stellenbosch is het weer een stuk beter. De zon schijnt, de wind laat zich evenzeer gelden. In de omgeving zijn meer dan genoeg ‘wine estates’ om te bezoeken. We kiezen ‘Rustenburg Wine Estate’ uit, een van de mooiste en indrukwekkendste wijnboerderijen van het land. De boerderij ligt niet ver van onze doorgaande route met bestemming Riebeeck West, op de hellingen van de Simonsberg, omringd door weiden, bomen en beekjes.

‘Rustenberg’ omvat 1.200 hectare weide en 160 hectare wijnvelden. Alleen al de oprijlaan is 2,2 kilometer lang, bij entree afgebakend met slagboom en bewaker in een huisje, alsof we Paleis Soestdijk betreden. Op het complex zien we prachtige voorbeelden van Kaaps Hollandse architectuur, twee gebouwen zijn rijksmonument. Het proeflokaal bevindt zich in een voormalige koeienstal. Het interieur is van veel glimmend hout voorzien.

Wij lopen als enigen om half tien in de ochtend - koffietijd - rond de gebouwen aan de Helshoogte Road en wagen ons nog niet aan een alcoholische proeve van bekwaamheid. De receptioniste staat ons vriendelijk en uitgebreid te woord, vertellend dat zij in Amsterdam is geweest. Zij heeft een Zuid-Afrikaanse echtgenoot, die in Amstelveen heeft gewerkt. Om de deur te openen: de wereld is en blijft klein, waar je ook komt.

De geschiedenis van ‘Rustenberg’ gaat terug naar 1682, als een Duitser uit het Rijnland de potentie van de regio voor wijn goed inschat. Een eeuw later worden al drieduizend kistjes wijn van twaalf flessen geproduceerd. Sinds 1892 bottelt men onafgebroken grote aantallen, momenteel zestigduizend kistjes van twaalf flessen per jaar. In 1941 komt ‘Rustenberg’ in handen van familie Barlow, die ruim zeventig jaar van vader op zoon overgaand het eigendom bezit. Mister Barlow geeft leiding aan de wijnproductie, zijn vrouw verzorgt de tuinen. Beiden geven hun persoonlijke touch aan de zaak. De tuin is nog niet in volle bloei, toch genieten we van een wandeling erdoorheen. Zoonlief blijkt inmiddels zijn ouders in het bedrijf te ondersteunen, nadat hij zijn ‘Master’s in Oenology’ aan de Universiteit van Adelaide in Australië heeft voltooid.

Om van het mooie weer en daarmee het mooie uitzicht te genieten, koersen we nog een stukje over de R310 in de richting van Franschhoek. We stappen uit bij ‘Tokara’, waar men niet alleen aan wijn-, maar ook aan olijfproductie doet. Bovendien is in de buitenlucht een diversiteit aan kunstzinnige beelden uitgestald. Ook hier is het dus genoeglijk en ontspannen rondwandelen.

Op ons gemak rijden we door de Riebeeck Vallei - ook bekend als ‘verborgen parel’ van de wijnlanden - naar ons onderkomen in Riebeeck West. Hier lijkt de tijd te hebben stilgestaan, een van de troeven van het charmante dorp. ‘Church Hill Boetiek Guest House’ met slechts zes kamers is kortgeleden door de Belgische emigrant Koen en echtgenote Veronique gerenoveerd en geopend. Kleurrijk gevarieerde begroeiing in tuin met zwembad. Als Koen van der Velde een glas Chardonnay uit de streek komt brengen, weten we dat wij het gemakkelijk twee nachten en een volledige dag kunnen uithouden.

1. Marijke:
    12 september 2015
    Wat heeft Fox jullie toch bijzondere en aangename en mooie onderkomens aangeraden en waarschijnlijk ook geregeld. Je geen zorgen hoeven maken over waar te overnachten geeft nog meer vakantiegenoegen, is het niet?
    Dat de Chardonnay en de andere wijen jullie moge smaken! Proost op de volgende dagen!