(284) SAM69+, over zout op de huid

26 september 2015 - Reykjavík, IJsland

Zaterdag 26 september 2015

Warm kopje onder

Binnenkort zien wij het licht in een herfstspecial citytrip naar Reykjavik. Op de aankomstdag vallen we met onze neus in de boter: op het programma staat een noorderlichttour, die zo’n drie uur in beslag neemt. Uitkijken dus.

De volgende ochtend wordt opnieuw spannend. Dan worden we bij ons hotel opgehaald voor een bezoek aan de ‘Blue Lagoon’, de grote trekpleister die in IJsland ‘Blaa Lonio’ heet. Het water van de Blue Lagoon is door geothermische activiteit in dit zuidwestelijk deel van IJsland heerlijk warm. Ondanks de tijd van het jaar kun je er gewoon in gaan zwemmen. Indien je huidproblemen hebt, is een duik tussen de mineralen van het water aan te bevelen, want die heeft een gunstig effect.

Bijna veertig jaar geleden ontdekt men de werking van de Blue Lagoon, midden in een desolaat vulkanisch landschap gelegen. Mensen met huidaandoening psoriasis gaan in een kleine poel naast de geothermische centrale van Svartsengi zwemmen. De centrale levert een groot deel van de energie voor de hoofdstad Reykjavik. Het water is eigenlijk niet meer dan een afvalproduct. Het is blauw door het hoge gehalte aan mineralen, die gunstige invloed hebben op de huid van psoriasispatiënten. De IJslandse vereniging van psoriasispatiënten bouwt een simpel hokje bij de poel. Wanneer enige jaren later badfaciliteiten worden toegevoegd, begint de toeristische ontwikkeling pas echt.

Svartsengi ligt op de breuklijn van Amerikaanse en Europese aardschollen. Hierdoor is de geothermische activiteit groot. Op een diepte van minder dan een kilometer heerst een temperatuur van meer dan 240 graden Celsius. Zeewater en grondwater dringen binnen, worden verhit en naar boven gestuwd. In deze route omhoog worden mineralen in het warme water opgelost. Belangrijkste bestanddeel is siliciumoxide (SiO2). Op zuurstof na is silicium het algemeenste element op aarde. In water opgelost vormt het met zuurstof en waterstof samen siliciumzuur. Als de oplossing verzadigd is, slaat het neer als een witte ‘modder’, die siliciumoxide heet. De modder wordt verzameld en in geneeskrachtige producten verwerkt.

Hoewel we in een semi-industriele omgeving een bad kunnen nemen, biedt Blue Lagoon toch een sprookjesachtige aanblik door de fraaie, blauwe kleur en door de stoomwolken die vanuit de centrale over het meer waaien. Het dampende water draagt aan die sfeervolle indruk bij, zeker als de buitentemperatuur aan de lage kant is. Het meer is vijfduizend vierkante meter groot en bevat ruim zes miljoen liter water - aardig badkuipje dus -, terwijl al het water iedere veertig uur geheel wordt ververst.

Jaarlijks bezoeken meer dan vierhonderdduizend toeristen de Blue Lagoon. De kliniek ter plaatse beschikt over behandelingsruimtes, massagekamers, restaurants en relaxruimtes. Hoewel psoriasis ongetwijfeld een vervelend huidprobleem is, klinkt het verblijf in die omgeving als een lustoord. Er zijn landen die de behandeling van de huidziekte aldaar erkennen. Ik weet niet of Nederland daar ook tussen zit. Dat zou betekenen dat een bezoek aan Blue Lagoon door de verzekering wordt betaald. Om de waarheid te melden: bij mijn weten heb ik geen psoriasis. En toch neem ik een duik!