(285) SAM69+, over pompoenen in ’t Ruige Veld

27 september 2015 - Sint Maartensvlotbrug, Nederland

Zondag 27 september 2015

Traangas en taserguns

In de Verenigde Staten kan een pompoen-festival fors uit de hand lopen. De jaarlijkse viering van het begin van de herfst, normaal gesproken een kalme gebeurtenis waar veel gezinnen op af komen, is vorig weekeinde in Keene, New Hampshire, volledig ontregeld. Hordes feestgangers stampen als gekken staand op omgekeerde auto’s, slopen straatnaamborden, steken van alles in de fik en roepen obscene teksten naar de uitgerukte oproerpolitie. Minstens vijftig oproerkraaiers zijn opgepakt.

Om de losgeslagen feestgangers onder controle te krijgen is traangas gebruikt. Zelfs is met taserguns geschoten om de opstand in de hand te houden. Er zijn meer dan dertig gewonden gevallen. Ongeruste buurtbewoners bellen meer dan tweehonderd keer naar de politie. Onder de relschoppers bevinden zich veel studenten.

Goedwillende studenten van de plaatselijke universiteit van Keene State College helpen met opruimen van de rotzooi op straat. De universiteit neemt actie tegen de betrokken opstandige studenten. De rector wil overtreders, opgespoord via foto’s en video’s op sociale media, schorsen om hen vervolgens van de opleiding te verwijderen.

Ik lees deze berichtgeving via Associated Press, wetende dat dit weekeinde het pompoen-festival op camping ’t Ruige Veld in Sint Maartensvlotbrug plaatsvindt. Hier geen universiteit, ook geen landbouwhogeschool. Ik pak op een herfstig zonnige zaterdagmiddag mijn fiets om 35 kilometer noordwaarts te koersen. Een van mijn trouwste blogvolgsters heeft met haar echtgenoot ter plaatse voor het laatst - de camping van zuslief is verkocht - de handen vol om duizenden bezoekers te ontvangen. Een lustrumfestival voor deze vrienden, die voor de vijfde keer hun uiterst actieve bijdrage leveren.

Ik rijd vlotjes via Egmond, Bergen en Schoorl langs Warmenhuizen door Sint Maartensbrug het belendende Sint Maartensvlotbrug binnen. Geen student op de Ruige weg te zien, wel de nodige verkeersregelaars. Auto’s moeten in het weiland op een paar honderd meter afstand worden geparkeerd om verkeerschaos te voorkomen. Fietsers kunnen hun vervoermiddel dichter bij de entree plaatsen. Dankzij het mooie weer is het een drukte van belang. Ik verbaas mij over wat ik zie. Een massale uitloop naar een geweldig goed georganiseerd festijn met ik weet niet hoeveel deelnemers die hun waren aan de mens willen brengen. Ook zijn een aantal handwerkslieden aanwezig, die hun vakwerk vertonen. Onder meer een klompenmaker, rietvlechter en een houtbewerker die uit een klomp iepenhout een grote wurgslang probeert te gutsen.

Zonder entree te betalen mag ik even het kampeerterrein op om mijn vrienden gedag te zeggen. Ik kan bovendien mijn fiets onder een wakend oog veilig stallen. Waar kom je zulke amicale gastvrijheid vandaag nog tegen. Klaarblijkelijk niet in Keene, New Hampshire, wel op het platteland rond Sint Maartensvlotbrug. Beide vrienden vind ik in de melee van bezoekers tamelijk snel. C. houdt even pauze naast de accordeonspeler, die later sfeerverhogend gaat optreden, M. is met haar kleindochter aan de wandel om tussen de inspanningen door even te ontspannen.

Met een stralend zonnetje aan de schitterende Noord-Hollandse hemel aanvaard ik - zonder politiebegeleiding - de 35 kilometer huiswaarts.

Pompoenfair 2015, festijn zonder traangastranen. Proficiat!

1. Marijke:
    28 september 2015
    Grote verrassing voor deze blogfan om te lezen hoe het via de ogen van bezoeker PS toeging op de Oogst-Pompoenfair, georganiseerd door de vereniging Groei en Bloei op die al genoemde camping 't Ruige Veld. De bof van geweldig fraai zomers weer maakte het weekend tot zeer geslaagd. Vierduizend bezoekers krioelden in pais en vree over het campingterrein. Velen kwamen de kelen laten smeren via koffie, thee, chokolademelk en frisdrank; 42 appeltaarten, elk verdeeld in 12 punten, bleken te weinig, evenals zo'n 60 cakes, in plakken verdeeld, die eveneens op zondagmiddag schoon op waren. En van de 80 liter pompoensoep restte slechts een bodempje. Ook de broodjes warme worst, warme beenham, kaas eier- en kerriesalade gingen grif over de toonbank. Je snapt, deze bloglezer zit hier afgepeigerd in te tikken, edoch opgepept door de vrolijke pompoenfoto's bij aflevering 285.
    PS: nevernooit gaan Pompoenfairen in Keene, New Hampshire...wat een schandalige toestand daar.