(296) SAM69+, over biertje of rode wijn

8 oktober 2015 - Maastricht, Nederland

Donderdag 8 oktober 2015

Pintje of Pinootje

Kasteel Neercanne en het Jekerdal in Zuid-Limburg hebben indruk op me gemaakt. Het golvende landschap vormt een fraai decor voor een flinke wandeling. Het prachtige chateau, prominent op de westelijke helling van het dal gelegen, is in 1698 gebouwd op de plaats waar al eeuwen de versterkte burcht Agimont lag. Deze burcht is in 1465 bij een belegering van Maastricht verwoest.

Om het kasteel te bouwen is de flank van de Cannerberg over een lengte van honderd meter afgegraven. De terrassen voor het kasteel zijn aangelegd met vrijkomende mergel. Ook de gebouwen zijn uit mergelblokken, afkomstig uit groeven achter het kasteel, opgetrokken. Mergel was eigenlijk ouderwets bouwmateriaal. In die tijd werd meestal baksteen gebruikt. Om steen te imiteren zijn de muren oorspronkelijk zelfs met rode verf bedekt.

Voor het kasteel lag een barokke tuin, die zich tot rivier de Jeker uitstrekte. Aan de overkant van de weg is de vijver nog herkenbaar. Een deel van de tuin is in oude luister hersteld. Naast mijn Rotterdamse mede-wandelaars en mijzelf heeft het chateau veel beroemde bezoekers ontvangen. Een ervan is tsaar Peter de Grote uit Rusland, die net als ik enige tijd in Zaandam heeft gewoond. Bijna een kwart eeuw geleden lunchen de Europese regeringsleiders er tijdens de Eurotop. Zo’n heerlijk middagmaal hebben wij hier niet gebruikt.

De grenslijn tussen Nederland en België gaat heel precies om Chateau Neercanne en het Cannerbos heen, waardoor beide nog net in Nederland liggen. De grens loopt dwars door het Jekerdal. IJzeren en stenen grenspalen maken dit zichtbaar. In het dal werd vroeger veel groente geteeld. De vruchtbare vallei opende hier een hoorn van overvloed. Asperges, doperwtjes, aardappelen, radijzen, kool vormden een regen van voedsel, dat op de markt van Maastricht werd uitgestort. Ook nu zijn er nog enkele boeren actief met het verbouwen van groente, maar het accent is naar wijnbouw en gewassen voor veeteelt verschoven.

De Romeinen brengen de druiventeelt naar deze streek, maar onder Napoleon maken de Fransen daar weer een einde aan. Nadien wordt in 1967 de eerste Nederlandse wijngaard - ‘Slavante' - op de zuidoostelijke helling van de Sint-Pietersberg in het Maasdal aangelegd, met druivensoorten als Riesling en op beperkte schaal Pinot Noir. In het Jekerdal komen de mooiste wijngaarden tot stand. Apostelhoeve, hoeve Nekum en Chateau Neercanne staan vooral bekend om hun droge witte wijnen.

Apostelhoeve is een van de oudste en een van de grootste wijngaarden van Nederland. De eerste wijnstokken zijn in 1970 op de westhelling van het Jekerdal geplant, met witte druivensoorten als Riesling en Pinot Gris. Hoeve Nekum is een typische Limburgse carréboerderij van rond 1600. Hier groeien op de westhelling van het Jekerdal, zuidoost van de Louwberg, drie witte wijndruiven - Rivaner, Auxerrois, Riesling - en de rode Pinot Noir. Op de helling aan de zuidzijde van Chateau Neercanne ligt een kleine wijngaard. Ik besef nu dat ik op het terras de voorkeur aan een rood wijntje - Pinot Noir - had moeten geven, ook al smaakte het pintje prima.

1. Tineke:
    8 oktober 2015
    Ja, beroemde bezoekers! Ook Moustaki, o.a. in 2003 als ik het wel heb. Op uitnodiging van de Franse Consul (en eigenaar van Châteauhotel Neercanne) Camille Oostwegel trad Moustaki toen op in het nog tot Kruisheren Hotel te renoveren Kruisherenkerk. Al kunnen we Moustaki natuurlijk niet onder één kam scheren met tsaar Peter de Grote. Dat snap ik als superfan ook wel...............