(300) SAM69+, over navigeren op de fiets

12 oktober 2015 - Moermansk, Rusland

Maandag 12 oktober 2015

Mio Cyclo 300 en Moermansk

In het uiterste noordwesten van Rusland ligt aan de Barentszzee de stad Moermansk. Met ruim driehonderdduizend inwoners is deze marinebasis de grootste stad ter wereld boven de Noordpoolcirkel. De haven is daar het hele jaar ijsvrij door de warme golfstroom. Hoewel vlak bij Moermansk het noordelijkste spoorwegstation van de wereld - ‘Nikel’ - ligt, voel ik weinig behoefte om naar de verbastering van ‘Norrmanska’, verwijzend naar het aangrenzende Noorwegen en zijn inwoners, af te reizen. Het is mij eigenlijk te ver voor een fietstochtje.

Vandaag raak ik geïnspireerd door het getal driehonderd. Moermansk komt in mijn gedachten naar voren, omdat in de Amsterdamse Houthavens een van een drietal gebouwen ‘300 Moermansk’ als benaming draagt. De drie gebouwen samen - respectievelijk 300, 400 en 500 Moermansk - vormen een compositie aan het einde van een pier, een inspirerende plek die tot creativiteit leidt. Je kunt hier vanaf iedere verdieping, elk voorzien van royaal terras, fantastische vergezichten over het IJ en de skyline van de Amsterdamse binnenstad genieten. Deze bestemming is voor mij als pedaalridder wel haalbare kaart.

Niet alleen is de fietstocht van Limmen naar Amsterdam voor mij aantrekkelijk, meer nog zie ik uit om deze en andere ritten met behulp van een fietsnavigatietoestel af te leggen. Ik heb mij tegen deze moderniteit lang verzet, niettemin gaat mijn denkpatroon door de bocht overstag. Ik hoop deze beste ervaring in bicycle navigation over niet al te lange tijd op mijn stuur te kunnen aanbrengen. De Mio Cyclo 300 is, naar ik begrijp, eenvoudig te gebruiken voor iedereen die van fietsen houdt. Daar schaar ik mij zeker onder, hoewel ik tot nu toe zonder zo’n apparaat ook wel van A naar B kon komen, en daarbij mijn eigen voorkeursroute volgde. Toch ben ik reuze benieuwd naar de werking van de turn-by-turn navigatie, hoewel ik hoop dat het duidelijke geluidssignaal ook kan worden uitgezet.

Naast tijd, snelheid, afstand en hoogte meet de Mio Cyclo 300 ook mijn calorieverbruik en nog meer. Voor mij is dat laatste niet nodig, het eenvoudig(er) de weg vinden en opgedane ervaringen uitwisselen (gemiddelde snelheid, afgelegde afstand) zijn voor mij het belangrijkst.

Misschien leidt de navigator mij een keer op de fiets naar Utrecht. Niet opnieuw voor de vakantiebeurs, maar ik noem de Domstad omdat een ondernemer aldaar driehonderd containers vol met zand aan sjeiks in woestijnland Qatar heeft verkocht. Dat is niet bedoeld voor de speelvelden voor het wereldkampioenschap voetbal in 2022, de mix van kwaliteitszand, geotextiel en fibers betreft een speciale paardensportbodem. In totaal verscheept de zakenman zesduizend kubieke meter zand naar het Midden-Oosten.

Wellicht fiets ik van Utrecht even door naar Rotterdam om de plaatselijke politie te vragen wat zij met de driehonderd kilo cocaïne doen, die zij hebben onderschept. De haven van de Maasstad per fiets bezoeken ligt meer voor de hand dan die van Moermansk. Daar helpt geen lieve Mio Cyclo 300 aan.

Vandaag begeef ik mij op weg naar 400 (Moermansk), een fraai vooruitzicht.

1. Marijke:
    12 oktober 2015
    Driehonderd weet wat! En jij weet wat (veel) van driehonderd. Die Mio Cyclo 300 ben je gegeven jouw fietskunde meer dan waard. Dat er driehonderd containers zand naar het woestijnland Qatar gaan klinkt meer dan absurd.
    Veel 400-wetenswaardigs gewenst, hoe bizarder hoe geiniger!