(324) SAM69+, over prestatie van formaat

5 november 2015 - Reykjavík, IJsland

Donderdag 5 november 2015

IJslands godenzonen

IJsland heeft de helft van het aantal inwoners van Amsterdam. Onder IJslanders is voetbal erg populair, al verdienen slechts weinigen als voetballer hun boterham. In IJslands voetbalcompetitie hebben de meeste spelers een andere baan voor hun dagelijks brood.

Ik lig nog in de wieg - juli 1946 - als IJsland voor het eerst een officiële interland speelt. De vriendschappelijke ontmoeting met Denemarken gaat met 0-3 verloren. Waar IJsland laat begint met het formeren van een nationale ploeg, spelen de Denen hun 137-ste interland. IJsland speelt weinig, uitsluitend op vriendschappelijke basis en voornamelijk tegen Scandinavische landen.

Ik ben nog geen tien en geniet van de zoveelste Holland-België in het Olympisch Stadion als de eilanders in 1955 hun eerste tegenstander van buiten Scandinavië in een officiële interland treffen, het team van de Verenigde Staten. Tien jaren gaan daarna voorbij, waarin IJsland in totaal vijftien landenwedstrijden speelt.

Het jaar 1958 zal ik niet gauw vergeten. Brazilië wordt met de 17-jarige Edson Arantes do Nascimento - Pele - wereldkampioen. In het kwalificatietoernooi voor WK1958 treft IJsland de Franse (8-0 nederlaag) en Belgische ploeg (8-3 verlies), in de returns in het stadion te Reykjavik volgen opnieuw mokerslagen (1-5 en 2-5).

IJsland in een WK-toernooi? No way! In de jaren 1970 en 1980 zijn grote nederlagen een goede, maar sneue gewoonte. De uitschieter, tevens grootste pak voor de broek in de IJslandse voetbalhistorie, dateert uit 1967. In Kopenhagen wordt met 14-2 van de Denen verloren. Wij kennen met 9-1 de zogenaamde ‘Feije-moord’ door Oranje op de Rode Duivels, maar de Scandinavische broeders kunnen er onderling ook wat van.

In de jaren 1990 kent IJsland een stijgende lijn. In de kwalificatie voor WK1982 eindigt het land voor het eerst niet op de laatste plaats. Turkije, dat laatste wordt, krijgt tot twee keer toe een pak slaag. IJsland kwalificeert zich niet voor het eindtoernooi, maar gaat vervolgens steeds meer punten behalen. Dichtbij een eindtoernooi - EK of WK - komt het echter niet. Wel gaat het land een normaal aantal interlands per jaar - tussen acht en elf stuks - spelen. Minder grote nederlagen en af en toe een verrassing zijn het gevolg. In 1991 verslaat IJsland Spanje met 2-0 tijdens EK-kwalificatie en in 1992 wint het tweemaal van Hongarije.

Nog nooit komt IJsland zo dicht bij een kwalificatie als in die voor het WK2014. Het land kwalificeert zich voor de play-offs tegen Kroatië, een strijd die helaas verloren gaat. Dan volgt de succesvolle kwalificatie voor EK2016 in Frankrijk. Niet alleen Turkije wordt met 3-0 geklopt, ook de gelouterde Oranje-profs krijgen in de poule om hun oren. De IJslanders gunnen ons zelfs geen doelpunt. Een jaar geleden winnen zij in eigen stadion Laugardalsvoellur te Reykjavik met 2-0 en begin september in de Amsterdam Arena met 0-1. Voor het eerst in de geschiedenis plaatst het IJslands voetbalelftal zich voor een eindtoernooi. Prestatie van wereldformaat. Ik ga de heren in Reykjavik gelukwensen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade