(330) SAM69+, over IJslandse kunst in drieën

11 november 2015 - Reykjavík, IJsland

Woensdag 11 november 2015

Erro, Kjarval, Steinsson

Maandag 9 november is de slotdag van onze IJslandtrip. Wij besluiten onder blauwe hemel en stralende zon een wandeling door de stad te maken. Naar drie-in-een-musea met gecombineerd toegangskaartje. We moeten secuur oppassen, het heeft gevroren, elke stoep is spiegelglad. Muts op en sjaal om proberen we bij 2,2 graden Celsius niet onderuit te gaan. Vele auto’s rijden met spijkerbanden, gestrooid wordt er amper. De sfeer blijft ontspannen, kosmopolitische taferelen doen zich niet voor. Typisch gekleurde Scandinavische huizen, wanden en daken van kunststof, glimlachen gemoedelijk. Warm water uit de schoot van moeder aarde voorziet in verwarming, lage energierekening als resultaat. Drinkwater uit de kraan is overvloedig, kost vrijwel niks. In nieuwe wijken wordt warm afvoerwater onder stoepen en wegdek geleid, bevriezing en gladheid krijgen geen kans.

Op onze verraderlijke route blijft opletten het parool. ‘Reykjavik Art Museum’ is IJslands grootste netwerk van kunstmusea. In 1973 heeft het zich in drie unieke gebouwen gevestigd om veel onderscheiden kunstwerken te vertonen. Vanuit ons hotel in het centrum lopen wij naar de oude haven om bij het eerste te beginnen. Dat is Hafnarhus aan Tryggvagata 17, voettocht van twee kilometer. Het museum zit in het grootste gebouw van de drie, voormalig visserijkantoor uit de jaren 1930. Het biedt huisvesting aan het werk van Erro, vooraanstaand artiest en enfant terrible van moderne kunst, die IJslands jeugdige artistieke spirit vertegenwoordigt. Als wij het museum verlaten, komt een groep kinderen van rond vijf jaren jong binnen, onder leiding van hun juf, die vroegtijdig aan culturele vorming doet.

Na Hafnarhus lopen we in een half uurtje via grote kerk ‘Hallgrimskirkja’ naar Kjarvalsstadir aan Flokagata, op tweeeneenhalve kilometer. Kjarvalsstadir is in 1973 het eerste gebouw in IJsland dat zijn deuren opent om visuele kunst te laten zien. Vernoemd naar romanticus en bohémien Johannes S. Kjarval (1885-1972), een van IJslands invloedrijkste kunstenaars. Het merendeel van zijn collectie hangt permanent, schijnwerpers op zijn variëteit in stijlen, gebruik van lokale natuur en mythologie. Er zijn geregeld concerten van binnen- en buitenlandse musici, jammergenoeg vandaag niet. Een glaswand ziet uit op het fraaie Klambratun/Miklatun Park.

Rest ons een bezoek aan Asmundarsafn aan Sigtun, opnieuw wandeling, af en toe glijtocht, van twee kilometer. We arriveren te vroeg - museum gaat ’s middags open -, wat de kans biedt de beeldentuin rondom het schitterend witte gebouw te bewonderen. De conservatrice ontvangt ons hartelijk met individuele behandeling. Het ‘Asmundur Sveinsson Sculpture Museum’ is voormalige woning, studio en atelier van beeldhouwer Sveinsson (1893-1982), die het gebouw zelf ontwierp. Alles uit zijn leven en werk is hier bewaard, zijn beelden worden binnen en buiten het pand tentoongesteld. De architectuur is op Egyptische piramides en moskeeën uit het Midden-Oosten geïnspireerd.

Na tweepersoons diashow in planetarium wandelen we naar de ‘Videyarsund’, water waarlangs Vikingboot-sculptuur 'Solfar' (Sun Voyager) staat te schitteren. Dan naar het caleidoscopische concertgebouw ‘Harpa’. Optreden van Bjoerk zou een mooi IJslands toetje zijn geweest. Morgen gezond en uiterst vroeg op. Thuisreis met Icelandair.

1. Marijke:
    11 november 2015
    Behalve kunstvoorwerpen ook bijzondere architectuur, die in zonlicht des te aansprekender oogt. Originaliteit in Reykjavik bewonderen--- wat wil een mens nog meer? Noorderlicht natuurlijk, maar dat blijft toeval, zeker voor wie slechts een paar dagen in IJsland vertoeft.