(333) SAM69+, over Internationale Solidariteit

14 november 2015 - Reykjavík, IJsland

Zaterdag 14 november 2015

Harde hand van Harald en Haakon

Net terug van uitstapje IJsland worden we opnieuw nadrukkelijk met IS geconfronteerd. Op het eiland zien we de twee hoofdletters overal, als aanduiding op de nummerborden van auto’s. Niet in de betekenis van Internationale Solidariteit of welke andere duiding ook. Bizarre afkorting, al merk je op IJsland niets van onrust.

De eerste bewoners van IJsland zijn Ierse en Schotse monniken, die in 6-e en 7-e eeuw rust en afzondering zoeken. Vikingen noemen hen ‘papar’, volgers van de paus in Rome. Bij de komst van de Vikingen vertrekken de meeste monniken, het is met hun rust gedaan. In de 9-e eeuw komen uit Noorwegen en Zweden steeds vaker Vikingen op IJsland. Na Svavarsson uit Zweden doet Vilgerdarson een vestigingspoging. IJsbergen op zee - vermoedelijk van Groenland - noemt hij ‘Island’ (wij zeggen IJsland). Pas in het jaar 874 slaagt Ingolfur Arnason erin zich permanent te vestigen. Een golf van emigranten uit Noorwegen volgt, uittocht veroorzaakt door Noorse koning Harald Harfagri, die met harde hand tegenstanders verjaagt.

Een halve eeuw later telt IJsland al dertigduizend inwoners. In 930 wordt het ‘Althingi’ opgericht, een bijeenkomst in wat nu nationaal park ‘Thingvellir’ is, waar bewoners geschillen beslechten. In het jaar 1000 besluiten zij dat IJsland overstapt op het christelijke geloof. Na vlotte overgang wordt in 1056 bisdom Skalholt gesticht en in 1106 dat van Holar.

Welvaart en voorspoed breken aan. IJslands geschiedenis, opgetekend in de 12-e eeuw, staat in het ‘Islendingabok’ en het ‘Landnamabok’. Snorri Sturluson schrijft de historie van de Noorse koningen in ‘Edda’ en ‘Heimskringla’. Ook veel saga’s worden op schrift gesteld. In het begin van de 13-e eeuw ontstaat wrijving tussen verschillende families. Na veel strijd komt IJsland in handen van de Noorse koning Haakon Haakonson (1204-1263). Erger wordt het als Noorwegen zijn zelfstandigheid aan Denemarken verliest, waarmee in 1397 bij de 'Unie van Kalmar' IJsland in Deense handen valt.

In 1402 treft de pest IJsland. Binnen twee jaar sterft de helft van de bevolking. In 1536 lost protestantisme het rooms-katholieke geloof af, niet zonder slag of stoot. De bisschop van Skalholt sterft in gevangenschap. De bisschop van Holar - Jon Arason - wordt in 1550 samen met zijn twee zoons onthoofd. Daarna is IJsland niet meer dan een Deense provincie. De bevolking verarmt. Na uitbarsting van vulkaan Laki in 1783 ontstaat het plan de bevolking naar een onbewoond deel van Noorwegen te evacueren. Denemarken blijft de baas, maar in 1874 - duizend jaar na Ingolfur Arnason - krijgt IJsland een eigen grondwet.

Op 17 juni 1944 wordt Republiek IJsland zelfstandig met Sveinn Bjoernnsson als eerste president. Vigdis Finnbogadottir wordt in 1980 het eerste gekozen vrouwelijke staatshoofd ter wereld. IJsland ontwikkelt zich tot een van de welvarendste landen van de wereld.

Na de bankencrisis van 2008 stort de economie volledig in. Wij ontdekken ter plaatse dat IJsland zich in korte tijd uit een diep dal heeft geworsteld. Geen vluchteling spoelt er aan, terwijl er plaats genoeg is.

Internationale Solidariteit?!

1. Marijke:
    14 november 2015
    Puffin's, Sagafiguren, Solidariteit en die twee beladen letters als kentekenonderdeel op de auto's...vredig IJsland. En dat afgezet tegen de gruwelijkheden, waarmee men in Parijs geconfronteerd werd...oorlog. IJsland nog veilig in huidige tijden? Strijd was ook daar, lees ik hierboven. Echter lang geleden, tenzij het de economische crisisstrijd betreft, die van recenter datum is.
    Hopelijk blijven die twee beladen letters alléén de auto's gelden, wat er voor dat grote afgelegen noordelijk eiland wel in zit. Een rustgevend iets voor de IJslanders. Denk ik.