(349) SAM69+, over rode loper over veilige bruggen

30 november 2015 - Amsterdam, Nederland

Maandag 30 november 2015

Zetje in de (b)rug

‘Veel bruggen kampen met achterstallig onderhoud’, schrijft Het Parool. Driehonderd Amsterdamse bruggen voldoen niet aan veiligheidseisen die strenger worden. Je moet er niet aan denken: een tram van veertig ton (40.000 kilo) rijdt over de brug Vijzelstraat hoek Keizersgracht en zijn neus plonst als eerste in het water, bovenop het dak van de Noord/Zuid-metrolijn. De tunnelbuis barst, een halve gracht loopt in die tunnel leeg.

Misschien een brug te ver, toch maak ik in gedachten een bruggetje. Ooit liep ik de New York City Marathon, die begint bij de Verrazano-Narrows Bridge, dubbeldeks hangbrug tussen Staten Island en Brooklyn. Dertigduizend lopers laten deze hangbrug - genoemd naar de Italiaan Giovanni da Verrazzano - angstwekkend meedeinen boven het water dat naar rivier de Hudson leidt. Al puffend, trillend en dansend over het parcours vraag ik mij af - nog altijd - welke berekeningen de architect heeft gehanteerd en hoe het met het onderhoud is gesteld. Een miniem foutje heeft zich al gemanifesteerd. Per abuis is ter plaatse een letter z van de naamgever in het water gevallen.

Bruggen in Amsterdam worden soms al honderden jaren gebruikt. Tot nu toe is het altijd goed gegaan. De bovengenoemde hoofdstedelijke brug geeft geen krimp, hij ligt er voor de eeuwigheid. En toch voldoet hij niet aan de huidige veiligheidsnormen, mogelijk een aanwijzing dat het met het onderhoud niet goed zit. Dat Amsterdam gebrek aan interesse voor onderhoud heeft, blijkt uit prestigeproject ‘Rode Loper’. Hierdoor komt de gemeente er nu pas achter dat bruggen wellicht niet aan de eisen voldoen.

Ik maak in gedachten weer een bruggetje over de grote plas. Ooit wandelden Erna en ik de ‘Freedom Trail’ in Boston, een vier kilometer lange historische route door de straten van de oude stad. Deze route is door een rode lijn op de trottoirs gemarkeerd en loopt langs belangrijke bezienswaardigheden.

In Amsterdam wil men - na de aanleg van de metrotunnels voor de Noord-Zuidlijn - de straten door kleurgebruik een nieuwe inrichting geven. Rommelig straatbeeld wordt opgeschoond en tussen Centraal Station en RAI moet een aantrekkelijke wandelroute ontstaan. Project ‘Rode Loper’ wil het traject Damrak, Rokin, Vijzelstraat, Vijzelgracht, Weteringschans, Ferdinand Bolstraat, Scheldestraat, Scheldeplein met een rode tint herkenbaar laten zijn. Toch wordt het voetgangersgebied in het centrum antracietgrijs, want die kleur straatklinkers is het meest ‘naaldhak-proof’.

‘Rode Loper’ brengt een waarschuwing met zich mee. Zijn de Amsterdamse bruggen wel veilig? Hoe gaat de stad met zijn bruggen om? Oudere deskundige medewerkers zien met passie toe op het onderhoud van de bruggen. Als ‘bruggenfluisteraars’ zijn zij met elk piepje en kraakje vertrouwd. Veel van hen zijn echter met pensioen gegaan, in de komende tijd zullen meer volgen. Daarmee gaat veel kennis verloren en wordt zelfs gesproken van ‘geheugenverlies’. Oudere leermeesters zouden jonge mensen moeten opleiden in werk dat geschikt is voor mensen die vandaag de dag soms tussen wal en schip terechtkomen. Een brug bouwen voor de jeugd die de toekomst heeft. Opdat de Amsterdamse bruggen veilig zijn en blijven.

1. Marijke:
    30 november 2015
    Ophaal-hang-draai-ponton-hef-vlot-voetgangers-lucht-spoor-ezels-hefbrug, het brugt wat af!!! Mooi onderwerp om over te bloggen. Mijn mooiste brug blijft de 'Swinging old lady', oftewel de Kon. Emmabrug, die op Curacao de St Annabaai overspant als pontonbrug, bijna 170 meter lang en rustend op 16 pontons en het leuke is dat je erop mag blijven staan, om mee te zwenken, wanneer de grote schepen erdoor willen.
    Dat de bruggen in Amsterdam veilig dienen te zijn spreekt voor zich, dus bruggenbouwers, zowel de letterlijke als de figuurlijke: aan de slag!