(363) SAM69+, over beren op onze weg

14 december 2015 - Calgary, Canada

Maandag 14 december 2015

Parks en peaks

We hebben ontdekt wat ‘TUI’ met ons doet als we willen rondreizen door een stukje ‘Moeder Natuur’ op aarde. Woeste oceaan, ongerepte stranden, dicht regenwoud en plots een beer die de weg oversteekt. Wij gaan op berenjacht in de onherbergzame Rocky Mountains om oog in oog te komen met de imposante grizzlybeer, staand bijna drie meter hoog, wel vijfhonderd kilo zwaar en vlijmscherpe nagels!

In voorjaar 2016 trippen we door overweldigend West-Canada. Startpunt - noren thuisgelaten - is energiemetropool Calgary. Deze boomtown - bijnaam ‘cowtown’ - telt zo’n 1,2 miljoen inwoners, maar roept nog steeds een kleinsteedse sfeer op. Het veestadje groeit in 125 jaar van nul naar zijn huidige inwonertal. Wolkenkrabbers in de prairie, oranje zonnegloed in glas van torenflats, geen fata morgana.

Wij gaan Banff National Park en Jasper National Park ontdekken. Als stille natuurgenieters langs smaragdgroene meren, warmwaterbronnen en door oneindige bossen wandelen. In Banff gletsjers beklimmen, de bergen intrekken of vis vangen in een van de rivieren. Lake Louise mag niet ontbreken.

Over een van de mooiste routes - Icefield Parkway - rijden we noordwaarts langs gletsjers en bergen. Bestemming Jasper NP, oudste park van Canada sinds 1907, veelzijdige wildernis en grootste nationale park van de majestueuze Rockies. Opnieuw bezoeken we een gletsjer en beklimmen we een kloof. De zon levert prachtig zicht op met sneeuw bedekte bergtoppen, wildstromende beekjes, watervallen, ontzagwekkende gletsjers en kraakheldere, groenblauwe meren. In toeristisch plaatsje Jasper met aangenaam karakter verdienen we pancakes met maple syrup.

Onderweg naar Sun Peaks komen we langs Wells Gray NP, waar Spahat Creek Falls ons stopt. In natuurspeeltuin Whistler is het kiezen tussen kabelbaan naar de kleurrijke bergweiden of downhill mountainbiken in Garibaldi Provincial Park. Via de Sea to Sky Highway nemen we in Horseshoe Bay de ferry naar Langdale aan Lower Sunshine Coast. Dan doorkruisen we de kust tot het pittoreske Lund. Hier begint de zogenaamde ‘Mile 0’ van Highway 101, die tot het zuiden van Chili loopt. Voor ons wat te ver. Wij gaan lekker dineren in ‘The Laughing Oyster’.

Vanuit Powell River varen we per ferry naar Comox op Vancouver Island. Hier maken we een boeiende tocht door het regenwoud. Vanuit Tofino en Ucluelet, vissersplaatsjes aan de westkust, ontdekken we Pacific Rim NP. Wie weet zien we aan de ruige kustlijn spelende zeeleeuwen, zeehonden of orka’s en walvissen. Erna gaat schelpen zoeken op Long Beach.

Dan op naar Victoria, Brits aandoende hoofdstad van British Columbia, met Fisgard Lighthouse en Royal British Columbia Museum. De stad der tuinen ligt als ‘Grande Dame’ beschut met heerlijk klimaat. In de wereldberoemde Butchart Gardens is de Verzonken Tuin het paradepaardje. Aan de haven nemen we een ‘English Tea’ in het imposante Empress Hotel.

Tot slot brengt de ferry ons naar multicultureel Vancouver, wereldstad tussen oceaan en bergen, met stadswijken Chinatown, Little Italy en in Gastown Victoriaanse architectuur.

Het wordt overweldigend, beseffend dat Vancouver is afgeleid van de Nederlandse familie Van Coeverden. Die gaan we misschien eens opzoeken als voedingsbodem voor een historische (reis)roman.

1. Marijke:
    14 december 2015
    Ambitieuze plannen! Minstens zes weken nodig om al het bovenstaande te ontdekken en dan heb je nog niet eens dat schoonste van het schoonste museum in Victoria genoemd. Daar echt de vierde verdieping bekijken!
    Mooie tijd, voorjaar---autohuur en motels? Camperhuur?