(380) SAM69+, over vuurwerk in nieuwe jaar 2016

31 december 2015 - Venetië, Italië

Donderdag 31 december 2016

Veel volk en valkuilen

Ons wacht vast een vrolijk florissant 2016. Waar het oude jaar tegen 24.00 uur op zijn laatste benen loopt, barst vanaf middernacht het startschot van spetterend vuurwerk los. Knallend het nieuwe jaar in, niet minder maar meer, elk jaar opnieuw. Wij zijn o zo zuinig op onze vingers en onze ogen. Van achter dubbelglas bewonderen wij het artificiële ‘noorderlicht’ om ons heen, remplaçant van een onlangs op IJsland gemiste kans. Aanhoudende knallen zullen ons niet kunnen raken. In onze ogen is het zinloos geweld. Wij doen niet mee aan die overdadige idiotie. Nu niet, nooit niet.

Het verse 2016 biedt ons vrolijke vooruitzichten. Om te beginnen neemt SAM69+ op het San Marcoplein in Venetië zijn 69+-masker af, om vervolgens grij(n)zend in een gondel als SAM70 zijn grimas voort te zetten. ‘Verjaren in Venedig', vileine titel voor een boek. Veel volk op de been, carnavaleske maskers, kiezen tussen vaporetto, traghetto of gondole, Canal Grande met hoog of laag water.

Met onze ‘VeniceCard’ bezoeken wij Dogenpaleis en glasmuseum Murano, betreden we een stuk of vijftien kerken en maken we gratis gebruik van vele openbare toiletten. Bij ‘Florian’ nippen we vrolijk feestelijk aan onze cappuccino onder muzikale begeleiding, al weten we dat we daar zo’n vijftien euro per kopje voor mogen neertellen. Vuurwerk om de vingers bij af te likken. Of om de vingers aan te branden.

Het volgende vooruitzicht - SAM70 is inmiddels verjaard naar SAM70+ - is een venster op Vancouver, stad van het licht en van de toekomst. Vol verwachting bezoeken wij ook deze bruisende stad, een van de mooiste en levendigste van de wereld. Hier is de sfeer heel goed te vergelijken met die van San Francisco en Los Angeles, metropolen die ons eveneens hebben gefascineerd.

Wat ons beslist gaat boeien, is de woeste wildernis van West-Canada. In het land van de beren bestaat grote kans dat we een eland aan blaadjes zien knabbelen. Vorstelijker vuurwerk is natuurlijk wanneer een beer aan de kant van de weg opduikt als wij door het imposante bergmassief van de Rocky Mountains rijden. Dan maakt het ons echt niet uit of de knuffel een grizzly of een kleinere zwarte beer betreft. Ik weet nu al dat ik voor het maken van een foto niet in een boom moet klimmen, dat kunnen zij beter dan ik.

Overigens moet van alle panoramawegen in Canada de route van Banff naar Jasper de spectaculairste zijn. Daar zorgen een twintigtal gletsjers en meer dan twintig drieduizenders voor gloedvol ijskoud vuurwerk. Tweehonderd kilometer aan ‘Icefields Parkway’ tussen Lake Louise en Jasper vormen een van de mooiste routes ter wereld. Dwars door een landschap van verbluffende grootsheid wagen wij ons onder geen beding zonder gids op de gletsjers. Wij werpen slechts een blik op het ijs, want ieder jaar komen hier waaghalzen om het leven door een val in een verborgen spleet. En dat is nou precies de valkuil waar wij niet in willen trappen. Alsof het vuurwerk betreft.

1. Marijke:
    31 december 2015
    En dan gaarne knallend fraaie hotelkamers gewenst tijdens jullie komende vuurwerkreizen, zodat Fletchers verbleken gelijk niet werkende, slechts sissende nachtkaarsuitdovende vuurpijlen.
    Maar voor de wisseling van 15 naar 16 is vanachter dubbel glas het zicht op knallende flitsen vast spetterend.
    Verjaag de geesten!
  2. Truus de Vries:
    31 december 2015
    Een goed 2016. Heerlijke reizen.