(399) SAM69+, over Nessie, dolfijn tuimelen en whisky

19 januari 2016 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 19 januari 2016

Meer met monsterlijk mysterie

Hebben wij ons net verbonden aan de Schotse hooglanden, lees ik dat twee ervaren Nederlandse bergbeklimmers hun avontuur bij Glencoe naar de top van de Stob Coire nam Beith, 1.106 meter hoog, niet hebben overleefd. Flinke sneeuwval kan een lawine van witte roet in hun eten hebben gegooid.

Als wij het komende najaar naar het thuisland van de in onze duinen levende grazers afreizen, zal het daar eerder regenen dan sneeuwen. Toch begeven wij ons in de richting van Ben Nevis, de hoogste berg van Schotland met 1.344 meter hoogte. Deze berg op 160 kilometer ten noorden van Glasgow is ook de hoogste berg van het hele Verenigd Koninkrijk.

Van klimmen naar de top van Ben Nevis zal het niet komen, al verrichten jaarlijks zo’n honderdduizend klimmers - voor een groot deel onervaren - deze populaire klus. Goede reden om niet omhoog te gaan is dat heersende weersomstandigheden de beklimming verraderlijker maken dan je verwacht. De top hangt gemiddeld 355 dagen per jaar in de wolken en ontvangt upstairs dubbele hoeveelheid neerslag vergeleken met downstairs.

De belangrijkste reden voor ons om deze stairway to heaven niet uit te dagen is dat wij geen bergtijgers zijn. De cijfers liegen niet: in de eerste helft van de jaren 1990 offert Ben Nevis zeker dertien mensenlevens. Wij gaan gewoon lager bij de grond van het uitzicht op deze reus genieten. Misschien laat de ruïne van het weerstation op de top - van 1883 tot 1904 permanent bemand - zich tussen de wolken zien. In die jaren klimt iedere dag opnieuw een weerman naar boven en weer terug.

Het is de ongerepte, wilde natuur die ons naar de Schotse hooglanden trekt. Niet alleen ruige bergen, ook stille heidevlaktes, magnifieke vergezichten en vooral de grillige kust met schitterende baaien. De filmbeelden van de zeiltochten van Erna’s neef met zijn zelfgebouwde catamaran ‘Tortuga’ staan op ons netvlies.

Onze trip gaat per huurauto vanaf Glasgow, moderne stad vol contrasten, waar het industriële verleden naast een flitsend nieuw imago staat. Vooral de Glasgow Cathedral en musea zullen onze aandacht trekken.

Aan de westkust ligt havenstad Oban, waar we mogelijk met de ferry naar het eiland Mull gaan. In Iona treffen we de bakermat van het christendom met overblijfselen van het Benedictijnerklooster en abdij. Noordwaarts door het ruige Wester Ross komen we door de oudste bergen op aarde, waar wilde katten, edelherten en roofvogels ons begroeten. Opnieuw lopen we kans op eilandbezoek. Vanuit Ullapool vaart een veerboot naar de eilanden Lewis & Harris, bekend om hun rijke flora, witte stranden en spectaculaire landschap.

In de omgeving van Inverness proberen we aan de Moray Firth met dolfijnen te flirten. Mochten de tuimelaars hier niet aan willen, volgen we een van de bekendste routes die ons langs de whiskytrail leidt. Hier staan zeven distilleerderijen klaar om uitleg over het Schotse ‘levenswater’ te verstrekken. Wie weet, helpen enkele slokjes om voorbij Urquhart Castle aan de westkant van Loch Ness de beroemdste bewoner van het meer - Nessie - te ontmoeten.