(411) SAM69+, over prenten van parken in de stad

31 januari 2016 - Amsterdam, Nederland

Zondag 31 januari 2016

Vlijtig voyeur

Wie taferelen uit alle 21 parken van de hoofdstad wil zien, moet naar ‘Amsterdam Park’, expositie in het stadsarchief. Fotograaf Hofman - ‘buitenstaander’ in een hoogwerker - heeft groene oases beloerd zoals die zijn bedoeld. Gewone én ongewone prenten met boven het park uitstekende impressies.

Iedereen kent het Amsterdamse Bos - oorspronkelijk ‘Boschplan’ - ten zuidwesten van de hoofdstad, tussen Ringvaart en Amstelveen. Geschikt voor een lange wandeling, interessant verzamelpunt voor de Japanse gemeenschap in Amsterdam om kersenbloesemfeest ‘Sakura’ te vieren. “Prachtige bloementuin in voorjaar, on-Amsterdamse sfeer”, aldus de fotograaf.

In het Bijlmerpark - tegenwoordig Nelson Mandelapark - vormen Antilliaanse en Surinaamse bewoners de meerderheid. Dit stadspark met vlinderheuvel, magnoliavallei en waterpartijen ligt midden in Amsterdam-Zuidoost. In de bomentuin staan bomen uit landen, waar de bewoners oorspronkelijk vandaan komen. Sinds 1975 vieren zij hier jaarlijks het ‘Kwakoe Zomerfestival’.

Waar het ook bruist, is in het Westerpark, grenzend aan het stadscentrum. Hier zijn trendy cafés, eettentjes, galeries en een bioscoop. Voorheen nog gasfabriekterrein, nu vooral sportende of luierende yuppen met gezinnen. Hier worden de festivals steeds groter, zoals ‘Rollende Keukens’. Begonnen met zes foodtrucks, het jaar erna tien, toen twintig. “Ik ben de tel kwijt, maar mensen staan een half uur in de rij voor een broodje speklap”, aldus de fotograaf.

Het Flevopark in Amsterdam-Oost, oostelijke begrenzing van de Indische buurt, is lange tijd een rustig park. Natuurkenner Jac. P. Thijsse zette zich in voor dit park, dat zijn naam ontleent aan het Flevomeer, waaruit de Zuiderzee - nu IJsselmeer - is ontstaan. Hier picknicken of barbecueën veel Turkse en Marokkaanse Amsterdammers. In de afgelopen jaren kent het Flevopark ook festivals, zoals ‘Appelsap’.

Een groene omgeving kan voor stadsbewoners heilzaam zijn. Met deze gedachte ontwerpt Berlage een park langs de Amstel. Het Martin Luther Kingpark - voorheen Amstelpark - is wijd en zijn bekend in Nederland door de ‘Parade’, reizend theatergezelschap dat er jaarlijks in de zomer neerstrijkt. Ga er in augustus heen en je ziet iedereen in de rij voor een biertje. “Elke hipster moet er drinken. Het is een soort live-Tinder”, aldus Hofman.

Achthonderd meter verderop ligt het huidige Amstelpark, verborgen juweeltje. Hier vindt - korte tijd na de moord op predikant M. L. King in 1968 - wereldtuinbouwtentoonstelling ‘Floriade’ in 1972 zijn domicilie. “Bizar park. Volledig ingericht, maar het leeft niet. ’s Zomers is er geen kip”. Toch schiet de hoogwerker zijn plaatjes.

De ‘Floriade’ van 1982 is in het Gaasperpark, het stadspark dat na de tentoonstelling overbleef. Hier vindt nu ieder jaar een driedaags festival plaats. “Het park heeft weken nodig om te herstellen. Daar is amper tijd voor, want het volgende feestje staat klaar”.

Dat het langgerekte rijksmonument Vondelpark - uit 1865, ter ere van Joost van den Vondel - in de jaren 1960 als ‘flowerpowerfeestterrein’ fungeert, weet iedere babyboomer zich best nog te herinneren.

Hofmans grootste wens is om tijdens Koningsdag voor Vondelpark-voyeur te spelen. “Ik durf alleen mijn hoogwerker niet zomaar in de kolkende massa neer te zetten”.

Mijn advies: verlaat de troon, hanteer een drone.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    31 januari 2016
    Had geen idee dat er zoveel parken onze hoofdstad opgroenen. Het Vondelpark, ja, bekend. En het Oosterpark, waar ik vaak in rondzwierf ten tijde van zoons ziekenhuisopnamen in het OLVG. Een vlijtige voyeur zal ik niet worden op Amsterdams parkengebied, maar er nu weet van hebben is aardige toevoeging en zo te lezen beschikt Amsterdam over genoeg zuurstof dankzij al die groene longen.