(414) SAM69+, over geboren golfers en rode wangen

3 februari 2016 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 3 februari 2016

Winderig weids

Komend najaar gaan wij een weekje naar de Schotse Hooglanden om de westenwind door onze haren te laten waaien. Golven aan de westkust, overgeleverd aan die harde wind, vragen onze aandacht die aan het bijna gelijkluidende balspel voorbijgaat. Golfen - met zachte k - is niet ons kopje thee. Toch bestaat er geen ander land dan Schotland, dat over zoveel golfbanen op alle niveaus en voor alle spelers - van enthousiaste amateurs tot dik betaalde profs - beschikt.

Elke dag wordt in Schotland op meer dan 550 golfbanen duizenden keren met elegante zwaai en harde klap een wit golfballetje weggeslagen. Naar verluidt is golf meer dan zes eeuwen geleden in St. Andrews ontstaan, de baan steekt nog altijd boven alle andere uit. St. Andrews aan de Noordzeekust heeft ongeveer 18.000 inwoners. Hier bevindt zich de oudste universiteit van Schotland. De Universiteit van St, Andrews is in 1410 gesticht en herbergt achtduizend studenten. Hij wordt als de beste van het land beschouwd en behoort tot de top vijf van de beste Britse universiteiten.

St. Andrews staat ook bekend als de ‘hoofdstad van golf’ (the home of golf), te danken aan een van de oudste golfclubs ter wereld, The Royal and Ancient Golf Club of St. Andrews. Deze club beschikt over The Old Course, een prestigieuze golfbaan, waarop sinds de 15e eeuw wordt gespeeld.

Aan de oostkust ligt ook Bruntsfield Links Golf, een van 22 golfbanen in de buurt van Edinburgh. Deze baan heeft groots uitzicht over ‘Firth of Forth', het estuarium van de rivier Forth. Leden moeten op de golfbaan de etiquette in acht nemen. Jeans en voetbalshirts zijn verboden, mannen met korte broeken moeten lange kousen dragen.

Noordelijker reikt de strandboulevard bij Aberdeen van de rivier Don tot aan de haven. Langs het drie kilometer lange zandstrand waait je haar gegarandeerd door de war. Bij gemeentelijke golfbaan King’s Links in de luwte van de pier slaan aan de ene kant golven op het strand, waar aan de andere kant golfers tegen witte balletjes slaan.

De spectaculaire Schotse Hooglanden bieden prachtige uitzichten. Op de golfbaan van Dufftown Golf Club weet men daar alles van. De baan is meer dan honderd jaar oud. Het plaatsje Dufftown ligt vlakbij. Hier wordt de beroemde Glenfiddich-whisky gemaakt. Helaas komen wij daar niet, maar wel in de buurt van Loch Ness New Course, golfclub met banen die uitzicht bieden over Loch Ness en Inverness.

Of wij de uitdaging van een bezoek aan The Machrie Golf, de enige golfbaan op eiland Islay in het zuidwesten aangaan, is de vraag. Uitzichten zijn weids, maar het is er heel winderig. Dan toch maar naar St. Andrews met zijn fraaie Old Course. Terwijl golfers een balletje slaan met Noordzeewind als achtergrondmuziek, worstelen studenten in de stad met literatuur, wiskunde en economie. Wij zijn daar als de ontgroening gaande is. De kans bestaat dat een schaars geklede eerstejaars studente mij aanschiet voor haar ontgroeningsritueel:

“Wilt u uw handtekening op mijn borst zetten?”.

De ‘birdie’ veroorzaakt rode wangen.